0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cannes: 5 bud på, hvilken film der vinder Guldpalmen i 2017

Hvilken af de 19 film i hovedkonkurrencen vinder Guldpalmen? Kim Skotte kommer her med 5 bud.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Foto fra filmen
Foto: Foto fra filmen

1. Michael Hanekes 'Happy End’.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er altid halsløs gerning at skulle gætte på forhåndsfavoritter i en filmfestival. Man har jo ikke set filmene endnu og har ikke andet end instruktørernes tidligere meritter, korte referater af handlingen og velkendte skuespillere at gætte ud fra. Men heldigvis er nok at vælge imellem på den 70. udgave af filmfestivalen i Cannes, hvor kendte navne som Fatih Akin og Francois Ozon bl.a. er oppe imod stærke palmekandidater fra Rusland, Ukraine, Sydkorea, Frankrig og selvfølgelig USA. Men her er fem ryggesløst ubegrundede bud på film, der på hver sin måde vil komme til at sætte præg på årets festival.

1. Det er svært at forestille sig, at veteranen Michael Haneke ikke vil komme til at spille en central rolle. Haneke er altid seriøs, altid fokuseret og altid relevant – og så har han to gange tidligere vundet Guldpalmen. Læg dertil, at han i sit portræt af en borgerlig, europæisk familie, der prøver at holde en distance til verdens voldsomme omvæltninger, har to af sine yndlingsskuespillere med. Nemlig Isabelle Huppert og Jean-Louis Trintignant. Titlen ’Happy End’ må fra kulturpessimisten Haneke formodes at være blodig ironi.

2. Slagene kommer fra en helt anden retning, når den koreanske vildbasse Bong Joon Ho er på banen. Efter ’Snowpiercer’ ser det ud til, at han forbliver i det utraditionelle, fantasifulde hjørne med ’Okja’, hvor en piges monstrøst granvoksne kæledyr bliver udnyttet til gustne kommercielle formål af kyniske amerikanere. Hvis man synes, der er en antydning af et ekko af Bongs herlige monsterfilm ’The Host’, så tager man forhåbentlig næppe helt fejl! Koreanerne er i øvrigt stærkt repræsenteret både i og uden for hovedkonkurrencen i år. I modsætning til visse andre landes filmmirakler, så vil det koreanske åbenbart ingen ende tage.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i ilmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed

Samtale om selvmord:  »Livet bliver aldrig perfekt. Man får ikke 12 hver dag, og vi skal finde nogle værktøjer, så vi kan leve med, at nogle gange har man det skidt«

Oscarvinder i samtale med sit store idol:   »Den måde, du strukturerer dine film på, virker meget provokerende på mig«