Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Dave Pickoff/AP
Foto: Dave Pickoff/AP

James Baldwin spadserer rundt i Harlem, New York, i sommeren 1963.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Guide: Her er fem bøger af James Baldwin, hvis du fik blod på tanden af ’I Am Not Your Negro’

Raoul Pecks dokumentar ’I Am Not Your Negro’ har fornyet interessen for James Baldwins forfatterskab. Her er fem veje ind.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

1 Going to Meet the Man

Det er novellesamlingen, der hæver sig over et samlet værk, der hæver sig over det meste. Her finder man både ’Sonny’s Blues’ om heroin, kunstnersjæl og broderkærlighed i ghettoen, den som alt det andet nærbiografiske ’This Morning, This Evening, So Soon’ om en afroamerikansk skuespiller, der bor og berømmes i Paris, men vælger at rejse hjem til USA, ligesom James Baldwin gjorde, da han ikke længere følte, at han kunne gemme sig for det store racespørgsmål. Og den afsluttes med den brutale ’Going to Meet the Man’, der er kvalmende på en måde, der bringer mindelser om videoer af tidens politiskydninger af unge sorte mænd.

Hvis man hellere vil begynde kronologisk med forfatterskabet, er det i ’Go Tell it on the Mountain’ fra 1953, der trækker på Baldwins egen opvækst som uønsket stedsøn i et baptistpastorhjem, og derefter kan man svømme frit i f.eks. ’If Beale Street Could Talk’, der, som Baldwin kan det, blander poetisk skrift om kærlighed med maveknugende undertrykkelse.

2 The Fire Next Time

Som direkte politisk essayist er Baldwin klarsynet som få. ’The Fire Next Time’ går i kødet på racespørgsmålet i USA (skrevet i brevform til hans 14-årige nevø) og går kritisk både til den kristne kirke og til Nation of Islam. I den genre kan også læses ’Notes of a Native Son’, der er en samling af politiske essays.

3 Giovanni’s Room

En mulig kritik af ’I Am Not Yout Negro’ er, at den let forbigår James Baldwins homoseksualitet, hvilket på den ene side giver fint mening, fordi filmen er vinklet hårdt på Baldwins tanker om race, men det kunne indvendes, at Baldwins identitet som sort homoseksuel gav ham en særlig outsiderposition at betragte samfundet fra – som var medvirkende til hans distancering fra etablerede bevægelser. Jeg vil dog mene, at den side fint kan vente til en anden dokumentarfilm, der går mere på Baldwins liv end tanker om race, man bør i stedet kaste sig over ’Giovanni’s Room’ – om en søgende bøsse i Paris.

4 The Devil Finds Work

En vægtig grund til, at ’I Am Not Your Negro’ er så formmæssigt betagende, er den elegante brug af filmklip til analyse. En stor del af de filmanalyser finder man i essaysamlingen ’The Devil Finds Work’, hvor Baldwin hudfletter hollywoodfilmenes repræsentation af USA og udlægger, hvad det siger om den hvide mands syn på den sorte mand – og om hvordan det er for USA’s ikkehvide børn at vokse op i et hus, hvor hvert et filmspejl viser døden for enden af helten John Waynes pistol.

5 Remember This House

’I Am Not Your Negro’ tager afsæt i Baldwins aldrig færdiggjorte værk ’Remember This House’, der skulle fortælle Amerikas historie med udgangspunkt i mordene på Malcolm X, Medgar Evers og Martin Luther King Jr. – alle tre ledere fra hver sin vidt forskellige del af borgerrettighedsbevægelsen; alle tre venner med James Baldwin. Ved Baldwins død havde han kun skrevet 30 sider med noter, som vi ikke har adgang til. Men manuskriptet til ’I Am Not Your Negro’ er nu udgivet og indeholder nogle af dem - og et forord af Raoul Peck.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden