0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Oscar 2018: Der er også kamp om lydstatuetterne, men hvad er forskellen egentlig på 'sound editing' og 'sound mixing'?

Der uddeles lydstatuetter for både ’sound editing’ og ’sound mixing’. Praktisk talt ingen ud over filmlydfolk forstår forskellen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lyddesigneren Peter Albrechtsen håber, at musik og lyd smelter endnu mere sammen i fremtidens Hollywood-produktioner.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lydprocessen i film kan sammenlignes med et stykke klassisk musik. I editeringsprocessen udarbejder komponisten symfonien, og i miksprocessen træder dirigenten ind med sit forkromede overblik og beslutter, præcis hvilke instrumenter eller toner der skal fremhæves og forfines.

I år er det dog første gang nogensinde, at præcis de samme fem film er nomineret i de to kategorier, og dermed er det tydeligere end nogensinde, at selv fagfolk har svært ved at skelne mellem kategorierne. At der eksisterer to forskellige priser, bunder da også i lige så høj grad i, at editering og miks altid har hørt ind under to forskellige Hollywood-fagforeninger, og i den gamle filmby er fagforeninger noget af det mest magtfulde – og mest rigide og stokkonservative.