0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

En ægte Søren Ryge-krimi på Netflix: Hvem har begået mordet ude i den storslåede, sublime og bjergtagende natur?

’Wind River’ fra 2017 spiller som en senmoderne og socialt indigneret Donald Trump-western, skriver Bo Tao Michaëlis i dagens tv-klumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Scanbox
Foto: Scanbox

En indianerkvinde findes voldtaget og frosset ihjel, og FBI sender den unge og nyuddannede agent, Jane Banner (Elizabeth Olsen) til at lede efterforskningen. Og ude i den rå natur møder hun den lokale jæger Cory Lambert (Jeremy Renner).

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Set og hørt er Politikens daglige klumme om tv, streaming, radio og podcast. Den skrives på skift af avisens anmeldere og journalister og er udelukkende udtryk for skribentens egen holdning.

I dag skriver Bo Tao Michaëlis om ’Wind River’ på, der kan ses på Netflix.

Ingen genre er mere amerikansk end den om cowboys. Eller rettere hvide mænd og kvinder, som invaderer det kontinent, som de mener er Guds eget, givet til dem alene, kristne fra Europa på flugt fra andre kristne.

’Den sidste mohikaner’, Fenimore Coopers roman fra 1826, er en af de første civilisationskritiske og retrospektive historier om denne erobring

’Den sidste mohikaner’, Fenimore Coopers roman fra 1826, er en af de første civilisationskritiske og retrospektive historier om denne erobring. Omkostningen ved at ændre det oprindelige. Sådan har det faktisk været siden. At westerns, historier og film om Nordamerikas udvikling fra ungefær de forenede staters fødsel og op til i dag allegorisk afspejler USA’s udvikling på godt og ondt.

John Fords klassiker fra 1939, ’Diligencen’, er ud over sit melodrama også en kommentar til præsident Roosevelts New Deal-politik i 1930’erne. ’Soldier Blue’ fra 1970 handler både om militærets nedskydning af indianere for hundrede år siden og så den afskyelige krig i Vietnam i filmens nutid. Hesteoperaen har et udbredt og dårligt ry for at være enøjet nostalgisk og bibeltrofast reaktionær. I virkeligheden er det mestendels forkert. Tværtimod kan samfundskritik her i sensationel, fortidig form og historisk udstyr udtrykke lede ved samtiden, nybrud i tidsånden og (inter)national selvbevidsthed.

En Søren Ryge-krimi

Det gælder i høj grad manuskriptforfatteren Taylor Sheridans debutfilm ’ Wind River’ fra 2017, som er en senmoderne og socialt indigneret Donald Trump-western. Med både latent kritik af gasboringer i Wyoming i fremskridtets navn og armod og fornedrelse af indianernes kultur, værdighed og levevis. Snescooteren har ganske