0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kommentar: Corona-pandemien har sendt filmfestivaler og biografer i knæ verden over, men CPH:DOX har rejst sig

Dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX døde af corona kort tid før sin åbning, men genopstår nu som digital festival. Det er præcis den kampånd og søgen efter nybrud, der er selve festivalens dna, skriver Politikens film og tv-redaktør Kristoffer Hegnsvad i denne kommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt

Festivaldirektør Tine Fischer har brugt 15 år af sit liv på at bygge dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX op.

Film og tv

Corona-pandemien har sendt filmfestivaler og biografer i knæ verden over, men CPH:DOX har rejst sig og åbner tirsdag – i en ren digital udgave.​​

Det er på mange måder sigende for, hvad den danske dokumentarfilmfestival er for en størrelse.

Den er bygget af ildsjæle, der på få år har kæmpet sig op fra ingenting til en af verdens førende dokumentarfilmfestivaler – og det på et budget mange gange mindre end konkurrenternes. Og de har gjort det med en særegen blanding af radikale formeksperimenterende værker og politisk engagement, der har tegnet dokumentarverdenens udvikling i de seneste 15 år.

Så hvis nogen skulle være i stand til at få aflyst en festival få dage før åbningen og kort efter lade den genopstå som digital festival, så er det holdet bag CPH:DOX.

Ja, det er et helt andet program end planlagt. De mere end 200 titler er blevet til cirka 40, der har sagt ja til at deltage i en streamet festival. Det er ikke bare et hårdt slag for CPH:DOX, der bliver ramt både i de bløde filmhjerter og på den hårde økonomi, men også for de mange filmskabere, der har kæmpet for at nå at blive færdige med projekter, som de fleste har brugt årevis på at realisere.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt