0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

50 år i dag: Master Fatman, Thomas Vinterberg og Jørgen Leth gjorde det, eksperimenterede i filmværkstederne

Filmværkstederne fylder 50 år 1. oktober. I sin levetid har flere store navne leget og eksperimenteret der. Ny serie i Cinemateket tager os igennem en perlerække af filmene.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
fra filmen
Framegrab: fra filmen

Fejring. Filmværkstederne fylder 50 år. Cinemateket viser i den forbindelse en lang række film. Den første er 'Ironside' af Jannik Hastrup

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Film og tv har altid været en balancegang eller ligefrem en brydekamp mellem kommercielle og kunstneriske interesser. I Danmark er vi så heldige, at vi har filmværkstederne, der i dag fylder 50 år som institution.

På filmværkstederme (der aktuelt findes i København, Aarhus, Odense og Viborg) er eksperiment og proces i højsædet. Ud fra et konformt synspunkt er det stedet, hvor man kan prøve sit talent af tidligt i karrieren, men langt vigtigere end det har det gennem tiden været – og er – et frirum, hvor visuelle kunstnere kan eksperimentere uden øje for kommercielle interesser.

Gennem tiden har Thomas Vinterberg, Jørgen Leth, Janus Metz, Christina Rosendahl, Fenar Ahmad, May el-Toukhy, Master Fatman og mange flere leget, eksperimenteret og udviklet sig i det regi. Tanken er, at man (næsten) kan vade ind fra gaden og låne professionelt udstyr til at skabe en film, der har lige præcis den længde, det æstetiske udtryk og den vision, kunstneren drømmer om. Det gjorde Kasper Rune Larsen, gik ind på Aarhus Filmværksted og kom i 2017 ud med filmen ’Danmark’, der i mine øjne var årets bedste danske film.

Sebastian Cordes er på vej med en bog om filmværkstedernes historie med interviews med en række af de filmskabere, der har udnyttet frirummet. Og han har sammen med værkstederne og Cinemateket tilrettelagt en serie med udpluk fra 50 års eksperimenter i undergrunden. Serien åbner i dag, hvor der vises kortfilm af Jannik Hastrup og Jeannette Ehlers – og 27. oktober kan man se ’Danmark’.

Se mere om serien her.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Mads Nissen

Christina Rosendahl vender altid tilbage til samme scene, inden hun går i gang med en ny film:   »Det varer 12 minutter, og det er den fedeste sekvens i filmhistorien«

Ulysse del Drago

Dansk instruktør:  Jeg skal ikke lyde som en helgen – men vi bør boykotte Netflix

Stine Heilmann

Mikala Krogh om instruktøren bag hendes favorit­dokumentar: »Der er få af hans film, der ikke er fuldstændigt fremragende«

Oscarnomineret dokumentar fik Eva Mulvad til at tabe kæben:   »Historier med den kraft og enkelthed kommer der måske en eller to af hvert 10. år«

LARS SKREE

Britisk filmstuderende elsker oscarnomineret dansk dokumentar: »Jeg følte, jeg var vidne til noget særligt«

Martin Lehmann

Bodilvinder om dansk dokumentar­film: »Vi kan sige, vi er førende i verden«

Michella Bredahl

Særligt én scene i dokumentar om gadebørn i Seattle har påvirket Eva Marie Rødbro:  »Jeg kan næsten ikke tænke på det uden at græde«

Miriam Dalsgaard

Sun Hee Engelstoft følte sig medskyldig i Amy Winehouses død, da hun så dokumentaren om hende

Peter Hove Olesen

Sidste års vindere på CPH:DOX foretrækker dokumentarer, der sætter gang i publikums tanker:   »Da jeg så den første gang, følte jeg, at jeg var ved at blive kvalt bagefter«

Finn Frandsen

Mads Brügger udpeger sine yndlings­dokumentarer:   »Det er en film, der til fulde demonstrerer dokumentarfilmens styrke og betydning som genre«