0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Alt for visuelt lækker serie om Christiane F. føles aldeles meningsløs

Man forstår fristelsen til at genbesøge den sugende afgrund, der var Christiane F.s liv, men ny tysk serie om ’Vi børn fra Bahnhof Zoo’ er ikke den komplekse følelsesmæssige opgave moden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mike Kraus / Soap Images / mike@soapimages.com
Foto: Mike Kraus / Soap Images / mike@soapimages.com

Ikoniske Christiane F. (Jana McKinnon) sammen med den fiktive karakter Benno (Michelangelo Fortuzzi), der er Christianes kæreste i serien.

Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Film og tv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

To helt unge magre teenagere kaster sig hvileløst og koldsvedende rundt i hvide lagner. Detlev forsøger at sniffe en rest ’H’, mens Christianes rødvinsbræk strinter på ham og maler vægge og sengetøj rødt som blod. En intens, fantastisk scene fra kultfilmen ’Christine F. – Wir Kinder vom Bahnhof Zoo’, der i et årti fungerede som en slags kunstnerisk fascination af og vaccination mod stofmisbrug rundtomkring i mørklagte 1980’er-folkeskoleklasser.

’Christiane F.’ fra 1981, der var baseret på den journalistiske virkelige fortælling om den unge Christiane Felscherinow, der som 13-årig finansierede sin heroinafhængighed ved at trække sammen med de andre børneprostituerede på banegården Bahnhof Zoo i Berlin, er et trøstesløst antiklimaks af en film. Men den var vigtig, fordi trøstesløsheden var virkelig, og den kom derfor til at repræsentere et tiltrængt wakeupcall. Jorden kalder nogle voksne! Kig lige op fra jeres nedarvede krigstraumer og alkoholiserede afkoblethed, og se på jeres sønner og døtre, som accelererer mod voksenlivets bund, før de endnu har forladt barndommen.

Hvis originalen er desperat rødvinsbræk, er de fem af otte episoder, jeg har set af den nye tyske ungdomsserie ’Vi børn fra Bahnhof Zoo’, der støver historien om Christiane F. af, et smørret smil med perfekte tænder og lækkert hår. Ligesom originalen er serien (som kan ses på Viaplay) baseret på Christianes livshistorie, men friere fortolket og i en slags æstetisk opdateret version af slut-70’ernes Berlin, hvor det matte, glansløse junkiehår er erstattet af skinnende krøller og et upassende ’Pretty Woman’-agtigt bud på ’barneludercouture’.

Christianes smerte og deroute er (stadig) et dragende mysterium. I modsætning til veninden Babsi, der er som en prinsesse fanget på slottet hos sin rige, hvidpudrede og iskolde bedstemor, eller Stella, hvis mor med stor pålidelighed vælger sprutten frem for sine børn, har Christiane (spillet af en alt for 22-årig Jana McKinnon) på trods af en upålidelig, umoden svingdørsfar en tryg base hos en mor, der elsker hende.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Thomas Thorhauge

Jørgen Leth + Simon Staho:  Notater om nysgerrigheden (og nysgerrighedens betingelser)

Thomas Thorhauge

Werner Herzog + Joshua Oppenheimer i samtale:  Film skal efterlade dig stakåndet. Ekstatisk. Flyvende.

Thomas Thorhauge

Ruben Östlund og Janus Metz i filmsamtale:  Krig, terror, medier og mænd (Udramatiske udsagn om en højdramatisk tid)

Thomas Thorhauge

Mads Brügger + Christoffer Guldbrandsen i samtale:  Dokumentarismens grænser og metoder

Thomas Thorhauge

Laura Poitras + James Marsh i filmsamtale:  Portrætter af mod og moderne liv

Thomas Thorhauge

Phie Ambo + Michael Madsen i filmsamtale:  Er der et rumvæsen til stede?

Thomas Thorhauge

Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion

Thomas Thorhauge

Til døden, med håb om forløsning

Thomas Thorhauge

»Lige der mellem fortiden og fremtiden«

Thomas Thorhauge

»En syvårig kan taste navnet på en tilfældig pornoskuespiller og se mangedobbelt penetrering«

Thomas Thorhauge

Gysmesteren siger det: Børns empati er i frit fald

Da Schrader mødte Bresson:   »Man har vænnet publikum til film, hvor man viser alt. Det er frygteligt. Hvis jeg ikke kan få folk til at gætte, hvis jeg er tvunget til at vise alt, er jeg ikke interesseret i at arbejde«

Thomas Thorhauge

Mester-dokumentarister i samtale:  Jeg har et skema for alle de film, jeg vil lave i mit liv. ’Kapitalen’ bliver min sidste

Filminstruktør Tobias Lindholm forføres af May el-Toukhys nye film:   I ’Dronningen’ hepper jeg i lang tid på, at Trine gør det, hun gør. Lige indtil hun gør det

Hjernerne bag 'Arvingerne' og 'Herrens veje' i samtale:   »Pludselig opdagede jeg, at mange af mine fortællinger kommer ud fra totalt undertrykt raseri. Sådan noget helt tungt, mørkt noget«

'Sex and the City'-stjerne møder dronningen af arthouse-film:  Vi gider ikke bare spille nogens mor!!

Instruktør bag Jackson-dokumentar:   Seksuelt misbrug af børn udført som grooming føles ikke som voldtægt. Grooming føles som kærlighed