Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Pr-foto: Ines van Lamsweerde og Vinoodh Matadin
Foto: Pr-foto: Ines van Lamsweerde og Vinoodh Matadin

Mavemundharpe. Björk viser vej ind i fremtidens musik, som hun forestiller sig den i 'Biophilia'. Fremtidens musik bliver noget med musikalsk mavefornemmelse og højt hår.

Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Umage par mødes i to DOX-aktuelle musikfilm

Björk møder Attenborough, og Matt Berninger fra The National møder sin lillebror i CPH:DOX' musikafdeling.

Cph:Dox
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er et lille scoop, at Björk har sat sir David Attenborough stævne, når det nu gælder om at udforske musikkens natur.

Også selv om det er en skuffelse, at den legendariske engelske naturformidler ikke tropper op i de knælange kakishorts fra BBC-imperiets storhedstid!

Attenborough står for naturformidlingen, men selv om han fortæller levende om gibbonabens sanglege, forbliver han mest til pynt og hyggesnak.

LÆS OGSÅ

Den timelange ’The Nature of Music’ er en lidt umage konstruktion. En introduktion til og reklame for Björks ’app-album’ Biophilia’ fra 2011 og den ’installationskoncert’, hun siden har turneret med.

Men såvel tankerne bag ’Biophilia’ som den teknologisk nyskabende musik er rigelig interessante til at begrunde en film.

Efteraber naturen
I ’Biophilia’ vil Björk »skildre naturen som en superhelt« og forene teknologien og naturen i en ny musik til det 21. århundrede. Hun vil ændre måden, vi ser, hører og laver musik.

En ubeskeden ambition, hun går langt for at realisere med sin forbløffende fantasi. Ved hjælp af alt fra touch screen til Teslas kunstige lyn og opfinderen Henry Daggs Sharpsichord – en 2 1/2 ton tung solcelledrevet blanding af harpe og orgel.

Björk efteraber bølger, vind og krystallinske strukturer i musikken, og undervejs træder musikalske videnskabsmænd frem med magiske opfindelser og indsigt. En af dem omsætter lyd til form og viser, hvordan alle tonale forskydninger skaber nye smukke og komplekse mønstre.

Björk efteraber bølger, vind og krystallinske strukturer i musikken, og undervejs træder musikalske videnskabsmænd frem med magiske opfindelser og indsigt

De mønstre, som er universets gentagne udtryk i stort som småt, og som altså også rummes i de lyde, vi hører som musik. Måske er det denne mønstergenkendelse, der gør os ’musikalske’ og giver os glæden ved musik?

På det tidspunkt i filmen sidder jeg bare lykkelig og labber i mig, og værre bliver det ikke, da hjerneforskeren Oliver Sacks kommer på banen og leverer den tyngde, som Attenborough har glemt i lommen på sine formidlershorts.

Det bliver op til Sacks at levere den opmuntrende melding bag Björks overdådige ekskursion ind i musikkens naturvidenskabelige og underfulde verden:

»Jeg er 80 år og ved at falde fra hinanden. Men musikoplevelsen er så god som aldrig før«.

Musikers irriterende lillebror

Musik er der til gengæld ikke meget af i Tom Berningers ’Mistaken for Strangers’ selv om kameraet indfanger The Nationals frontfigur Matt Berninger.

Den berømte rockstjerne inviterer sin uberømte lillebror Tom med på turné som roadie. Den buttede og småkiksede heavy metal-fan, som stadig bor hjemme hos far og mor, siger ja tak.

Imidlertid har Tom også kunstneriske ambitioner. Så i stedet for at passe det sure slæb som roadie er han ved at drive alle omkring sig til vanvid med sit håndholdte kamera.

LÆS OGSÅ

Man bliver ikke meget klogere på The National eller Matt Berninger. Til gengæld får man indirekte indsigt i den drilske dynamik mellem en storebror og en lillebror, hvor aldersforskellen er større end intimiteten.

Lillebror ser op til sin karismatiske storebror. Storebror har mønstret sin bedste vilje, men lillebror er lige så pisseirriterende, som han er harmløs, og ude af stand til at passe sine forpligtelser som roadie. Storebror vil belære lillebror om et liv uden fribilletter, men er mere optaget af kunsten, konen og den næste koncert.

’Mistaken for Strangers’ er ingen stor film, men afvæbnende og på sin egen Klaus Kludder-måde er ’filmkunstneren’ Tom Berninger et ømt bekendtskab.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden