0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Overmoden herre laver ikke længere film som i gamle dage

James Ivorys film har altid kredset om fortiden. Nu er han selv kommet til at tilhøre den.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
DFI
Foto: DFI

Elektrisk. Laura Linney som sardonisk enke er højdepunktet i James Ivorys fortælling fra Uruguay, 'The City of Your Final Destination'.

Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Filmanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Man tænker uvilkårligt på en britisk duft af kultiveret, mørnet imperie, når man mindes James Ivorys store film.

På en måde lidt underligt, når man tænker på, at James Ivory er amerikaner, hans faste producent og livsledsager, Ismail Merchant, indisk, og hans lige så faste manuskriptforfatter, Ruth Prawer Jhabvala, var tysk jøde.

Så måske handler det mere om en dybtstikkende fornemmelse for Den Gamle Verden, som forener hans tidlige indiske film med hans berømte filmatiseringer af E.M. Forster og Henry James? ’Værelse med udsigt’, ’Howard’s End’ og ’Resten af dagen’ og en påmindelse om en kulturel finfølelse, som blev hængende inciterende som en fin, nostalgisk tågedis bag en eskalerende verden.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere