Det er et af de mest spændende og langt ude tv-fænomener nogensinde. Machinima hedder det, en sammentrækning af machine og cinema, og det går ud på, at man producerer film og tv-serier ved at bruge computerspil til at lave fiktioner. En slags moderne marionetteater, hvor spillets grafik er scenografien og skuespillerne styrer deres figurer ved at følge et manuskript i stedet for at følge spillets mission.
Bare seertallene i sig selv er næsten ufattelige. Netværket machinima.com, det første og et af de største sites med machinima-produktioner, har besøg af 170 millioner brugere om måneden. De klikker løs på sidens indhold, så den digitale tæller kan registrere næsten 4 milliarder månedlige visninger.
Streamingtjenesten Netflix kunne i 2013 triumfere ved at overhale konkurrenten HBO med 37,5 millioner abonnenter. Machinima.com har 430 millioner.
Og det er kun ét MCN (multi-channel network) blandt mange. Det er en millionindustri. Annoncedollars vælter ind, og for et par år siden valgte Warner Bros. Entertainment at investere 24 millioner dollars i selskabet bag machinima.com. Disney købte konkurrenten Maker Studios Inc. for 500 millioner dollars i 2014, og giganten Endemol, der står bag realityprogrammer som ’Big Brother’, investerede sidste år 50 millioner dollars i deres eget netværk for brugerskabt underholdning.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her