Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ren. Det er svært at komme igennem en campingfestival uden pletter på den hvide skjorte. På byfestivaler som Distortion, der ofte ligger en kort cykeltur væk fra brusebad og garderobeskab, er det noget lettere at se godt ud, mens musikken spiller.
Foto: Joachim Adrian

Ren. Det er svært at komme igennem en campingfestival uden pletter på den hvide skjorte. På byfestivaler som Distortion, der ofte ligger en kort cykeltur væk fra brusebad og garderobeskab, er det noget lettere at se godt ud, mens musikken spiller.

Festivaler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Stor musikfestival er på vej til København

Meget tyder på, at København til næste sommer får sin egen Northside-variant.

Festivaler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Måske kan du allerede næste år tage på tre dages festival i København.

I cykelafstand fra din komfortable Ikea-seng eller dit hotelværelse og med store navne som Rage Against The Machine, Damon Albarn eller Arctic Monkeys på plakaten. Helt uden at skulle dukke dig for polospil med en dåse torskerogn fra Aldi. Uden urinstank. Og uden ølstafet i bar røv mellem efterskoleelever på en smattet campingplads.

LÆS OGSÅ

Alt peger nemlig på, at København får sin egen byfestival i stil med aarhusianske NorthSide, svenske Way out West eller norske Øya Festival. Det er kun et spørgsmål om tid, lyder det flere steder i branchen, for eksempel fra lederen af det københavnske spillested Pumpehuset, Ronnie Hansen.

»Alle ved, at nogen går og planlægger noget stort i København. Jeg tror, det kommer næste år«, siger han.

Århus-festival kigger mod København

Der er byfestivaler i Berlin, Paris, Barcelona, Göteborg og Chicago for bare at nævne et par stykker. Aarhus fik i 2010 NorthSide, der startede som en endagsfestival, men nu varer tre dage. Endnu har ingen lavet et rigtig stort arrangement i København. Ronnie Hansen har selv haft lyst.

»Men nu er der store spillere på banen som BeatBox og Skandinavian, der står bag NorthSide, med et markant internationalt netværk i ryggen. Så vi lagde vores planer ned«, fortæller han.

Folkene bag NorthSide vil ikke afvise, at de undersøger mulighederne i København, men de hævder, at der ikke er nogen faste aftaler endnu.

»Efter at vi har set Skanderborg og Roskilde forsøge sig i København med Smukfest Cph og Corabelle, tager vi også muligheden med i betragtning«, siger Brian Nielsen fra Skandinavian Booking Management.

Peter Sørensen fra BeatBox Booking, som leverer en stor del af både de danske og udenlandske navne til NorthSide, er heller ikke afvisende.

»Jeg har hørt rygterne om en ny festival i København, men vores rolle ville bare blive den samme som den, vi har i forhold til NorthSide: at levere navne«, siger han.

Stigende indtægter til komponister

Meget tyder på, at det danske festivalmarked har plads til flere spillere. Det ligefrem myldrer frem med festivaler, lyder det fra udviklingschef i Dansk Live Susanne Docherty.

»Og indtil videre ser det ikke ud til, at de kannibaliserer på hinandens publikum. Tværtimod ser de ud til at generere et nyt marked«, siger hun.

Et andet tegn på vækst er, at Koda melder om stigende indtægter fra festivalerne til komponisterne.

»Fra 2012 til 2013 steg indtjeningen fra festivalerne med 11 procent«, fortæller kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius, som også kan oplyse, at Kodas samlede omsætning på ti år er steget fra 400 til forventede 800 millioner i år, hvilket vidner om et generelt stigende forbrug af musik og deriblandt livemusik på festivaler.

I Danmark er der indtil videre både plads til byfestivalerne og campingfestivalerne, men i Sverige ser det noget anderledes ud. Tidligere sammenlignede Roskilde Festival sig med den store svenske campingfestival Hultsfred, som dog gik konkurs i 2010 på grund af svigtende billetsalg. Tre år efter måtte Sveriges dengang største og i forvejen gældsplagede campingfestival, Peace and Love, også lukke.

Svenskerne vil have byfestivaler

Georg Cederskog er kulturjournalist på svenske Dagens Nyheter og har fulgt udviklingen på det svenske festivalmarked.

»Peace & Love blev spillet endeligt af banen, da den tyske festivalgigant Scorpio startede en ny byfestival, Bråvalla, samme weekend som Peace & Love«, fortæller han.

Bråvalla blev allerede det første år den mest besøgte svenske festival nogensinde med hovednavnet Green Day, som dér spillede sin eneste koncert i Sverige det år.

Resterne af Hultsfred blev opkøbt af netop Bråvalla-arrangøren FKP Scorpio, som førte campingfestivalen videre i mindre målestok indtil 2012, da de flyttede den til udkanten af Stockholm. Folkene bag Peace & Love har varslet, at de vil starte op igen. Der findes dermed stadig campingfestivaler i Sverige, men kun i en downsized version, som Georg Cederskog kalder det.

»Tendensen i Sverige er, at man vil have de her store ambitiøse byfestivaler«, siger han og peger ud over Bråvalla på Way out West i Göteborg, der startede i 2007 og ligesom Bråvalla bliver arrangeret af et stort bookingbureau, nemlig Live Nation.

»Ved byfestivalerne er der store vip-områder, god mad, gode hoteller, god vin. Det hele er helt enkelt mere bekvemt«.

Krigserklæring mod Roskilde

Spørgsmålet er, om den samme kranke skæbne, campingfestivalerne led i Sverige, nu venter de danske. Og mest af alt, om ikonet Roskilde Festival kan stå imod, hvis en stor kommerciel festival starter i København med et internationalt bookingbureau og store sponsorer i ryggen.

Ligesom i Sverige er de store bookere herhjemme nu begyndt selv at arrangere festivaler. Det gælder for eksempel internationale Live Nation, som står bag den succesfulde heavyfestival Copenhell, og Scandinavian, som står bag NorthSide sammen med tyske Scorpio, der promoverer turneer for stjerner som PJ Harvey og Foo Fighters og arrangerer 16 festivaler i fem europæiske lande.



I den danske musikbranche er det blevet diskuteret ivrigt, om Scorpios indtog i Danmark forvrider konkurrencen, fordi de har mulighed for at lave pakkeløsninger og kan tilbyde verdensnavne at spille på flere festivaler i træk og på den måde nå ud til et stort publikum på kort tid.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Georg Cederskog mener, at Scorpio kan være en trussel for mindre spillere i kraft af deres størrelse, men ingen af de danske bookere, Politiken har talt med, vil sige, at tyskerne gør noget, som ikke er set før i det danske bookingmiljø.

Kommercielt marked

Selve festivalmarkedet er kommercielt, og derfor kan man ikke fortænke nogen i at opføre sig kommercielt, mener grundlægger og leder af Dansk Rock Samråd Gunnar Madsen. Han tror ikke, at nogen er interesseret i at forsøge at udkonkurrere hverken Roskilde Festival eller Smukfest. Til genæld mener han, at timingen for en eventuel festival i København er af stor betydning.

»Hvis man planlægger det inden for en måned før eller efter Roskilde, vil det være en ren krigserklæring«, siger han.

Allerede nu er der en vis konkurrence mellem NorthSide og Roskilde Festival, som i år udmøntede sig i, at begge festivaler bød på bandet Arcade Fire, som til Roskildes ærgrelse endte med at sige ja til NorthSide. Folkene bag Aarhus-festivalen har også været i kontakt med Rage Against The Machine – et band, som Roskilde Festival flere gange de senere år har forsøgt at booke. Indtil videre uden held.

Musikchef hos Roskilde Festival Rikke Øxner er opmærksom på situationen.

»En større byfestival i København kan blive et problem, hvis vi kommer til at slås om navne, begge gerne vil have«, siger hun. Men ellers er de ikke nervøse hos Roskilde Festival, hvis størrelse, campingkultur og bredt favnende program stadig gør festivalen enestående i Danmark.

»Der har altid været forskellige aktører, så vi er vant til, at konkurrencesituationen ændrer sig«, siger Rikke Øxner.

Voksen og vip

Kendetegnende for byfestivaler som NorthSide er, at der er ordentlig dækning på mobilen, man er tæt på byen, kan sove hjemme eller på hotel, spise sushi, østers og økologiske delikatesser på lækre restauranter, drikke champagne og instagramme sig selv i perfekt påklædning, der ikke er besudlet af knæhøje pytter eller tissestøv.

Dette tiltaler ifølge livsstilsekspert Emilia van Hauen en stor og voksende befolkningsgruppe, som hun kalder de »voksen-cool«.

»Det er blevet almindeligt, at man stadig er nysgerrig, dynamisk og levende, også når man bliver voksen. Og man ønsker de samme oplevelser som i ungdommen – bare under helt andre og meget mere magelige omstændigheder«, siger hun.

Derfor tror hun helt sikkert, at en byfestival i København vil være en stor succes. Emilia van Hauen forklarer, at det er blevet påvist, at de fleste mennesker verden over føler sig unge, til de er 49 år. Først derefter bliver de voksne.

»Mange er i overgangsalderen eller har rejsningsproblemer i den alder, og det har jo intet med ungdom at gøre. Men vi vil stadig have de samme oplevelser«, siger hun. Og det er ikke længere pinligt at ville være vip eller tage en taxa hjem til hotellet. Rock er ikke længere et oprør mod det etablerede samfund, men en del af det. Og den er heller ikke forbundet med ungdom længere, mener Emilia van Hauen.

»Altså, Mick Jagger får ilt i pauserne. Han fyrer den max af, men ung, det er han jo ikke«.

Med et marked, der er i vækst, og en gruppe voksen-cool seniorhipstere, der gerne vil opleve det samme som i ungdommen, bare uden at komme ud af komfortzonen, er det ikke underligt, at København virker attraktiv på arrangørerne af byfestivaler.

Georg Cederskog fra Dagens Nyheter i Sverige kan dog godt savne de store campingfestivalers ånd. Han mener, at byfestivalerne med alle deres sponsorer og vip-områder kan vise sig at gå af mode igen.

»De er lidt usexede på den måde. Der er mere ego end en kollektiv oplevelse – mere bare en koncert og ikke en begivenhed, der giver minder for livet, som Hultsfred var, og Roskilde er«.

Roskilde er unik

I det danske musikmiljø er langt de fleste af dem, Politiken har talt med, fortrøstningsfulde, når det gælder Roskilde Festivals overlevelse. De fleste mener, at Roskilde er bedre funderet, end både Hultsfred og Peace & Love var, og at mastodonten kun har godt af konkurrencen. »Roskilde har altid haft og har stadig en stor magt på markedet. Men på visse punkter er den brudt – de har nu ikke længere førsteret til de store udenlandske navne. Nu findes der også NorthSide«, siger Ronnie Hansen fra Pumpehuset. Og Gunnar Madsen fra Rosa giver ham ret: »Roskilde er et nationalt ikon for mange af os. Derfor får de meget plads til at være dem, de er. De har næsten haft monopolstatus. Men monopol er ikke tillokkende. Roskilde har mest godt ud af, at der er andre store spillere«, siger han og tilføjer, at mens NorthSide er styret af de kommercielle muligheder, der ligger i konceptet, bygger Roskilde på mere komplicerede værdier om fællesskab, musikalitet og overskudsdeling.



LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og de værdier kan være truede nu, hvor markedet bliver mere kommercielt og flere blandt publikum foretrækker det sådan.

Den nu pensionerede musikalske leder gennem mange år på Roskilde Festival Leif Skov synes, at begge former for festivaler er herlige.

»Dem, der har glemt at forny sig og udfordre sig selv, de må ryge af i svinget. Sådan er det i underholdningsbranchen«, siger han.

Den mand, der bliver fremhævet som konkurrent nummer 1 til Roskilde, Brian Nielsen fra Skandinavian, NorthSide og repræsentant for Scorpio i Danmark, bryder sig ikke selv om at tage på campingfestival.

»Jeg er en voksen dreng i dag og skal ærligt indrømme, at jeg har svært ved at se mig selv på Roskildes campingplads. Men folk har en fest, og det skal de bare have lov til«, siger han.

Roskildes konkurrenter

Til gengæld tager Brian Nielsens søn på Roskilde Festival, og det er også tydeligt for Brian Nielsen, at Roskilde kan noget, som hans egen NorthSide og en eventuel byfestival i København aldrig vil kunne konkurrere med.

»Selv om det var os og ikke Roskilde, der fik Arcade Fire, er det lykkedes dem at lave et glimrende program, der gør alle onde tunger til skamme. Roskilde er noget helt andet end os. De rejser verden rundt og finder musik, jeg ikke engang har hørt om. Jeg kan gå på opdagelse på Roskilde. Det viser, hvor langt foran de er. Det er Roskildes dna«, siger Brian Nielsen, som i øvrigt understreger, at et eventuelt tiltag i København ikke vil blive præsenteret under hverken NorthSide- eller Scorpio-navnet.



Leif Skov tror ikke på, at der er nogen, der kunne finde på at prøve at vippe andre af banen, festivalerne imellem.

»Hvis Roskilde har konkurrenter, er det fodboldkampe og andre tilbud. Selv om de store spillere i festivalbranchen opfører sig offensivt, er de først og fremmest kolleger«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden