Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Kunstneren Marco Evaristti med øllen til 2009 kroner, som ifølge ham er et kunstværk.
Foto: Pamela Juhl

Kunstneren Marco Evaristti med øllen til 2009 kroner, som ifølge ham er et kunstværk.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

gi' en omgang Blender-provo: »Øl er kunst«

»Det er ikke øl. Det er kunst«, mener kunstneren Marco Evaristti om øllen 'Vintage 2', som han har lavet etiketten til.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad vil du helst have?

1.030 styk 'Dansk Pilsner' fra Fakta eller en enkelt flaske af den nylancerede specialøl 'Vintage 2' fra Husbryggeriet Jacobsen?

Prisen er den samme: 2009 kroner.

Og Marco Evaristti, kunsteren bag den dyre øls etiket, er ikke i tvivl, hvilket tilbud han ville vælge:

»Jeg ville købe øllen. 'Vintage 2' er ikke bare en øl. Det er et kunstværk i sig selv«.

Frikadeller af eget kropsfedt
På Marco Evaristtis CV er der guldfisk i blendere, frikadeller lavet af eget kropsfedt, og malerier malet med heorin, blod og fløde. Og så har han nu malet lyserøde elefanter på forsiden af 'Vintage 2'-ølflaskerne.

Men kan en øl virkelig være kunst?

»Det kan det sagtens. Jeg synes, at alt, der er i det kulinariske område, er kunst. At fremstille et beruselsmiddel som alkohol på den måde som Husbryggeriet Jacobsen har gjort er kunst«.

Men det er jo også stadig bare en bajer?

»Nej, det synes jeg ikke. Et kunstværk, du ser på et museum, er det også bare et stykke kanvas med olie og maling? Det kan det godt være, men hvis det er et godt værk, er det ikke bare et maleri, så er det et godt kunstværk. Og sådan er det også med øllen her«.

I stedet for champagne på brysterne At nyde en Vintage 2 øl, er altså ligesom at nyde et hvilket som helst andet kunstværk. Ejeren får en oplevelse ud af det, mener Marco Evaristti:

»I stedet for at drikke en flaske Dom Perignon til 1100 kroner med sin kæreste i et badekar, når man er på et lækkert hotel og skal fejre sin første elskov... i stedet for at åbne en flaske champagne og hælde det ned over sin kærestes bryster og slikke dråberne fra hendes fisse, så vil jeg hellere bruge en øl, som også er en anderledes oplevelse«.

Ingen pis på etiketterne
Som kunstform er 'Vintage 2'-øllen et noget andet medie, end Marco Evaristti er vant til.

De fem forskellige elefant-etiketter, der pryder flaskerne, er godt nok i selskab med håndgranater, F16fly og kampvogne, men selve produktet, den dyre øl, kan virke mere som en PR-agents arbejde end en kunstners:

»Jeg betragter ikke mig selv som reklamemand. Jeg kunne sagtens have pisset på etiketterne eller gjort noget andet provokerende. Men det handler det ikke om. Det handler om at fremprovokere en reaktion hos folk, som kigger på øllerne. Og det gør den hundrede procent«.

»Som Jim Morrison sagde«

Men er du ikke bange for, at prisen på øllen stjæler fokus fra det, du synes, er et kunstværk?

»Jeg vil sige, som Jim Morrison sagde, da han i 1968 interviewet af nogle journalister, der spurgte ham, om han ikke var ked af de dårlige anmeldelser, han havde modtaget: 'Det er fordi, de er nogle analfabeter og idioter. De har ikke fanget pointen«.

Carlsberg, der ejer Husbryggeriet Jacobsen, ønsker ikke at oplyse, hvor meget Marco Evaristti har modtaget for at skabe Vintage 2-etiketterne. Marco Evaristti har arbejdet på projektet halvandet år.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden