KUNST. Kristian von Hornsleth er uddannet arkitekt fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1994. I 2006 lavede han det omdiskuterede 'The Hornsleth Village Project', hvor han fik landsbyboere i Uganda til at tage navneforandring til Hornsleth til gengæld for husdyr. Arkivfoto
Foto: MORTEN LANGKILDE

KUNST. Kristian von Hornsleth er uddannet arkitekt fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1994. I 2006 lavede han det omdiskuterede 'The Hornsleth Village Project', hvor han fik landsbyboere i Uganda til at tage navneforandring til Hornsleth til gengæld for husdyr. Arkivfoto

Kunst

Dom: Hornsleth misbrugte foto af journalist til pornokunst

Østre Landsret har stadfæstet dom fra byretten om kunstners brug af portræt.

Kunst

Det er ulovligt, at kunstneren Kristian von Hornsleth har brugt et portræt af en journalist i en collage.

Det er enormt trist. Det får store konsekvenser for alle dem, der laver collage-kunst

Det afgjorde Københavns Byret i april sidste år, og nu har Østre Landsret stadfæstet dommen.

Collagen forestiller en kvinde, der bliver taget bagfra af en unavngiven mand, mens to andre mænd blotter deres lem i baggrunden.

Billede brugt til bog Kvinden, der indgår i collagen, er Politikens journalist Camilla Stockmann, der i forbindelsen med udgivelsen af en bog var blevet fotograferet af fotografen Lizette Kabré.

Og det er årsagen til hele sagen - det er nemlig fotografen, der ifølge ophavsretsloven - og nu Østre Landsret - har rettigheden til billedet, og hun har ikke givet kunstneren lov til at bruge fotografiet.

Derfor er Kristian von Hornsleth blevet dømt til at betale vederlag og godtgørelsen til fotografen på henholdsvis 5.000 kroner og 25.000 kroner, samt 20.000 kroner i sagsomkostninger.

Maleriet har Kristian von Hornsleth lavet som en reaktion på en artikel, som Camilla Stockmann skrev i 2009. Artiklen havde overskriften 'Kunstfirma lyver og lyver og lyver' og handlede om en person ved navn Solomon Lyttle og dennes kunstfirma The Ivy.

LÆS ARTIKLEN HER

Artiklen afslører, at Solomon Lyttle udtaler sig i strid med sandheden - blandt andet når han oplyser om sine relationer til berømte internationale kunstnere.

Lettet for udfaldet
I artiklen blev Kristian von Hornsleth nævnt, og derfor fremstillede han collagen, der fik navnet 'Teach me real love', med billedet af Stockmann.

Jeg havde nogle overvejelser inden, men nu hvor resultatet er, som det er, er jeg bekræftet i, at det har været det rigtige

I forbindelse med sagen har han forklaret, at han ville svare journalisten på sit eget sprog, og han angreb særligt »den store magt, som pressens kunstkritikere har«.

Kristian von Hornsleth har endnu ikke selv læst detaljerne i afgørelsen, men ærgrer sig over dommen, som han »helt sikkert vil anke, hvis han kan«.

LÆS MERE

»Det er enormt trist. Det får store konsekvenser for alle dem, der laver collage-kunst. Vil det sige, at man ikke kan klippe et billede ud på nettet eller avis og sætte det ind i et maleri, som man har gjort i 1.000 år?«, siger Kristian von Hornsleth til politiken.dk.

»Det her handler om, at der er en kendt journalist, som man ikke må nedgøre på sit eget medie (collage, red.), ligesom hun nedgør os på sit medie. Og så fanger de en på noget med en ophavssag med en fotokopi med en fuldstændig ligegyldig fotograf med et ligegyldigt foto. Ingen kender det, og ingen ved, hvad det handler om. Det er kun, fordi hun er på billedet«, siger kunstneren.

Han mener, at hans ytringsfrihed bliver indskrænket.

»Der er ikke nogen ytringfrihed. Det er helt latterligt. Jeg bruger mit sprog, og hun bruger sit sprog, og jeg må ikke bruge mit sprog. Hun skriver om os, og jeg skriver om hende«, siger Kristian von Hornsleth.

Journalist: Hornsleth blander tingene sammen
Camilla Stockmann gik selv til Journalistforbundet, da hun i sin tid blev bekendt med collagen, men undlod at gå videre med sagen for at undgå en større eksponering af collagen.

Hun mener, at kunstneren »blander tingene sammen«.

»Retsagen handler ikke om mig, men om ophavsret. Jeg har lavet et stykke klassisk undersøgende journalisk om et kunstfirma. Hornsleth har dernæst lavet et pornografisk billede med mig i centrum. Østre Landsret stadfæster med dommen, at han med sit billede har krænket fotograf Lizette Kabrés ophavsret. Når han trækker ytringsfrihedskortet, fordrejer han sagen«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg kunne have lagt sag an, men jeg valgte ikke at gøre det ud fra en pragmatisk beslutning. Det var ikke i min interesse at billedet blev yderligere eksponeret«, fortæller hun.

Lettet over dom

Lizette Kabré er lettet og glad for, at landsretten har stadfæstet byrettens dom.

»Vi vandt helt klart i byretten, og man kan aldrig være sikker på, hvad der sker i landsretten, men vi har fået samme resultat«, siger Lizette Kabré, der mener, at det har været besværet værd.

»Jeg synes, at det er en vigtig sag. Jeg havde nogle overvejelser inden, men nu hvor resultatet er, som det er, er jeg bekræftet i, at det har været det rigtige«.

Lone Amtrup, der er juridisk konsulent i Journalistforbundet, som har ført sagen på vegne af fotografen, glæder sig ligeledes over dommen.

»Den slår to ting fast: At fotografen har eneretten, og at fotografen ikke skal tåle, at et værk kan anvendes i den her sammenhæng, og at den kunstneriske ytringsfrihed ikke kan føre til, at brugen af fotografiet var lovligt«, siger Lone Amtrup til politiken.dk.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden