0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Galleriejer: »Det er, som om folk tror, at de ikke er velkomne«

Er gallerierne overhovedet interesseret i at få gæster? Ibyen tog ud for at undersøge sagen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Ditte Valente
Foto: Ditte Valente
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er en mærkelig størrelse, et galleri. På en gang et kommercielt showroom og en kreativ scene. Kunst og kapital i indbyrdes afhængighed.

Samtidig er det et sted, der stiller kunstoplevelser til gratis afbenyttelse for enhver interesseret, uanset volumen af tegnebog eller dannelse.

Mindreværdskomplekser er der i hvert fald ingen grund til at have, hvis man spørger Lars Rahbek, der driver LARMgalleri sammen med sin kone, Louise Rahbek.

»Mange siger til mig: ’Nå, jeg kan se, at I havde fernisering forleden’. Så svarer jeg altid: »Ja. Hvorfor kom du ikke herned, du kunne have mødt kunstneren og snakket med andre interesserede gæster?«. Det er, som om folk tror, at de ikke er velkomne. Det er en skam«, siger han, da fotografen og jeg er ankommet til galleriet i en baggård på Esplanaden.

Samlet i Bredgade
På væggene hænger sære kompositioner i vandfarve på rustbrunt papir. Naturalistiske ansigter, bredskyggede hatte, forvredne kroppe, overdimensionerede fødder, en hummer eller en blomsterbuket i en støvle. Kunstneren, danske Kaspar Oppen Samuelsen, sender hilsner til både barokskulptur og surrealisme, Francis Bacon og Bjørn Wiinblad.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter