Svævende. Louise Hindsgavls 'All Your Qualities' (2014) leger smukt med både form og betydning. Her er det indre organer, der bliver brutalt udtaget, så en anden kan bruge dem.
Foto: PR

Svævende. Louise Hindsgavls 'All Your Qualities' (2014) leger smukt med både form og betydning. Her er det indre organer, der bliver brutalt udtaget, så en anden kan bruge dem.

Kunst

Porcelænsfigurer viser de mindre pæne sider af os selv

Louise Hindsgavl viser i enestående skulpturer vores knap så flatterende sider på Rønnebæksholm.

Kunst

Der er sket noget med kunsten de seneste år. Det gør der selvfølgelig hele tiden, men alligevel er det markant, hvor mange og anderledes materialer kunstnerne nu tager mellem fingrene.

For der broderes, hækles og filtes på livet løs, ligesom keramikken, papmacheen og endda porcelænet i dag fungerer som fuldgyldige, kunstneriske materialer.

Det sidstnævnte kræver dog en hel del håndværkskunnen, og derfor kaster de fleste sig over keramikken. På sidste års Venedig Biennale begejstrede duoen Fischli/Weiss således publikum med deres vittighedstegninger i ler, mens man herhjemme i en årrække har kunnet møde keramiske værker af bl.a. John Kørner, Mette Vangsgaard og Anna Sørensen.

LÆS ANMELDELSE

Porcelænet er, som sagt, en vanskeligere sag at tumle, men Louise Hindsgavl (f. 1973) mestrer både teknik og udtryk. I 1999 tog hun afgang fra Designskolen i Kolding, og siden har hun solgt sine værker til både Statens Kunstfond og Ny Carlsberg Fondet, ligesom Hindsgavl er repræsenteret i samlingerne på Victoria and Albert Museum i London, Nationalmuseet i Stockholm og ASU Art Museum i Arizona.

Og det er der en vældig god grund til, for Hindsgavls skulpturer er ganske enestående.

Udstilling i røg, damp og mørke

Det er karakteristisk for Hindsgavl, at hun kredser omkring de mindre flatterende sider af den menneskelige eksistens og viser os, at vi langtfra er så blankt perfekte, som porcelænet ellers er. I stedet er vi skabt af kød og blod og tanker, der ikke altid kan tåle dagens lys. Men det er af afgørende betydning, at vi ikke gemmer det grimme alt for langt væk. For den slags trives kun alt for godt i mørke.

Derfor hiver Hindsgavl det hele frem og præsenterer os for det mindre pæne i mange menneskelige relationer. Det gør hun, fordi det findes, og fordi vi kun kan håbe på at blive en lille smule bedre som mennesker og samfund, hvis vi ser det i øjnene.

Tag for eksempel Hindsgavls svævende skulptur ’All Your Qualities’ (2014), der, ganske typisk for hendes kunstneriske produktion, leger med både form og betydning. Umiddelbart lyder titlen jo som en standardiseret kompliment, men når man ser nærmere efter, afsløres det, at ’kvaliteterne’ i denne sammenhæng er indre organer, som brutalt udtages, så en anden kan bruge dem i stedet.

Kan også ses i Aarhus

På Rønnebæksholm har Hindsgavl, i samarbejde med scenograf Maja Ziska, arrangeret ’All Your Qualities’ og en lang række andre skulpturer i hele tableauer eller totalinstallationer, der gør hver sal til et samlet værk i sig selv.

Således vil en sal være fuldstændig mørkelagt, så de dryppende og selvlysende skulpturer kommer til deres ret, mens man i en anden vil gå omkring i røg og damp.

Befinder man sig i stedet på Århuskanten, er der ingen grund til helt at fortvivle. Hindsgavl bidrager nemlig til gruppeudstillingen ’Still Life’ i Charlotte Fogh Gallery i Aarhus til og med 28. juni.

Og udstillingen på Rønnebæksholm vises ikke bare hele sommeren, den rejser også videre til Viborg i efteråret.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce