0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

ARoS' nye direktør: »Kunst betyder meget for mange, men kunne betyde langt mere for flere«

Nytiltrådte Erlend Høyersten er rastløs og ambitiøs på kunstens vegne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jan Dagø(Arkiv)
Foto: Jan Dagø(Arkiv)

Museumschef. Erlend Høyersten er ny direktør på ARoS og beskriver kunstmuseet som et mentalt træningscenter.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Umiddelbart lignede ARoS’ nytiltrådte direktør noget af en norsk bulderbasse - måske endda en ung mørk udgave af landsmanden Aage Haugland -– da han blev præsenteret ved en lille højtidelighed i sommer.

Erlend Høyersten sad ved siden af bestyrelsesformanden og fingererede rastløst med en kuglepen, så det fremmødte pressekorps straks lagde mærke til den store dødningehovedring, som han har på højre pegefinger ligesom tegneseriehelten Fantomet.

Folk i kunstkritikermiljøet beskriver ham som »stor«, og, bevares, han så da også stor ud, da han rejste sig fra sin plads bag panelet og modtog en tiltrædelsesgave fra sin forgænger i jobbet, Jens Erik Sørensen.

Undvigende om egne evner
Erlend Høyersten blev præsenteret i en moderne resultat- og bundlinjeorienteret ånd. Man havde lagt vægt på, som det hed i pressemeddelelsen, at han er »i besiddelse af de samarbejds- og lederevner, der er nødvendige« for at få en organisation som ARoS til at »fungere optimalt og at skabe gode relationer til samarbejdspartnere såsom fonde og sponsorer«.

Og præcis noget i den stil har den nu 41-årige Erlend Høyersten haft stor succes med i sit forhenværende job som direktør for KODE – Kunstmuseene i Bergen, hvor 2013 var et publikumsmæssigt rekordår.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter