Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Skærmdump fra Google
Foto: Skærmdump fra Google

Roadtrip.Google har været i lande som Argentina og Sverige for at indsamle billeder af street art. Til billederne hører historier om kunstneren. De er indtalt og bliver fortalt, mens man bevæger sig rundt virtuelt.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kritikere anklager Google for at udnytte den rebelske gadekunst

10.000 digitale street art-værker udvider Google's kultur-database.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vi står i den smalle gade Pasaje Lanin i Buenos Aires. Ligegyldigt hvilken vej man vender sig, ser man husfacader malet i farver og mønstre. Som at stå midt i et kunstværk.

Gaden er mennesketom, men den lille passage er selv blandt mange af de lokale i området stort set ukendt. Det fortæller i hvert fald den mandlige stemme i vores høretelefoner. Med tydelig amerikansk accent på de spanske gadenavne.

For vi er ikke rejst til Argentina, vi besøger gennem Googles Art Project et stykke street art virtuelt.

Virtuelt museumsbesøg

Googles Art Project startede i 2011 som et samarbejde mellem Google og museer over hele verden. Det er både en samling affotograferede værker og en digital feature, der gør det muligt for brugerne at gå på virtuelt museumsbesøg hjemme fra sofaen.

Seneste tilføjelse er en database med billeder af street art fra mange af verdens storbyer, som blev lanceret tidligere på ugen i Los Angeles.

Adskillige street artists var til stede ved lanceringen, og L.A. Times har talt med flere, der tager godt imod initiativet.

Google udvider sin verdensarv

Street art, eller gadekunst, er en betegnelse for værker i gadebilledet. Stilarten varierer, og det er ikke kun graffiti, der i dag betragtes som gadekunst. Alle mulige materialer fra garn og perleplader til maling bliver brugt i værkerne, der ofte har politisk symbolik.

Målet med databasen er at bevare street art i en digital form, og det er ikke det første stykke kultur, Google har taget med i sin voksende samling.

»De har travlt med at katalogisere alt i øjeblikket. De startede med biblioteksprojektet, hvor de skannede en masse bøger for nærmest at få alle verdens ord i deres databaser. Jo mere data, jo mere relevant og uomgængelig bliver man«, siger Lone Koefoed Hansen, der er lektor ved Institut for Æstetik og Kommunikation ved Aarhus Universitet.

FORSKER

Selv forklarer Google projektet således:

»Grundlæggende vil vi gøre verdenskunsten tilgængelig for alle. Amit Sood (medarbejder ved Google, red.), der fik ideen, havde ikke adgang til MoMA og Van Gogh, da han voksede op i Indien, og som han siger, så havde det været fantastisk, hvis han som barn kunne have set kunstværker fra hele verden fra sin lokale netcafe«, siger Christine Sørensen fra Google i Danmark.

Sensations-gadekunst

I dag har Art Project 537 museumspartnere, herunder 7 danske, og næsten 90.000 værker fordelt i 43 lande.

Selve Street art-delen lægger 10.000 værker til, der stammer fra 85 kunstorganisationer i 34 lande. Danmark er endnu ikke repræsenteret med street art, men street arten findes også i det danske gadebillede.

Kunstneren Tejn har således tidligere stillet en ged med en McDonald’s pomfritbakke på hovedet over for Christiansborg. Han tager imod Googles nye initiativ med blandede følelser.

»Jeg føler, at der er en udvælgelse af, hvad der bliver vist, hvilket man sagtens kunne kalde for en censur. Og der er ikke censur på gadekunst ude i gaden. Man får en form for sensationsgadekunst via Google«, siger Tejn, hvis baggrund ikke er kendt af Politiken.

Christine Sørensen fra Google mener heller ikke, at oplevelsen af gadekunsten på skærmen kan sammenlignes med oplevelsen på gadeplan:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi foregiver på ingen måde, at det at opleve gadekunst på mobilen eller foran computeren, er det samme som at opleve på de præmisser, kunsten er skabt til på gadeplan. Men vi håber, at det er med til at fremme interessen, så brugerne måske tager ud og besøger værkerne. Hvis de stadig findes«, siger hun.

Kunsten bidrager til Googles identitet

For databasen er også tænkt som en promovering af de gadekunstnere, der ønsker at være med.

Matthias Hvass Borello, kunstkritiker og redaktør ved Kunsten.nu, mener dog, at det i lige så høj grad er en promovering af Google:

»Det her med at ville stå i kunstens tjeneste, det er tit sådan nogle initiativer, hvor man glemmer at sige, hvor meget man får ud af at bruge kunsten. Kunsten står åbenlyst i Googles tjeneste også. Street art gør deres brand dejlig politisk ukorrekt og rebelsk«, siger han.

Kunsten står åbenlyst i Googles tjeneste også. Street art gør deres brand dejlig politisk ukorrekt og rebelsk

Volkswagen, Redbull og BMW gør ifølge Borello det samme, når de prøver at blive associeret med kunsten. Den bidrager til deres identitet på en måde, de ikke selv kan skabe, siger han.

»Det er klart, at Google, som startede som et meget idealistisk open-source projekt, er blevet kæmpe kommercielt foretagende i dag. Og det er klart, at de får noget ud af det her«, siger Borello og kalder det en »ublu udnyttelse af den vildskab, der er i kunsten«.

Gensidig udnyttelse

Men Christine Sørensen understreger, at formålet med Googles Art Project ikke er at tjene penge. Tværtimod bruger de en del penge på det.

»Google tjener ikke penge på Art Project. Museer, kunstorganisationer og kunstnere tjener ingen penge, og brugerne betaler ikke for at se værkerne. Google tjener penge på, at du klikker på en reklame, og det gør det muligt for os at lave alle mulige andre ting, som vi gerne vil. For eksempel at gøre information tilgængelig«, siger hun.

GOOGLE

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Google spørger altid om lov, før de affotograferer og viser street art. Enten via kunstorganisationer eller i direkte kontakt med kunsterne.

Og hvis de spørger Tejn, om hans gadekunst skal være med i en kommende dansk udgave, siger han trods alt ikke nej.

»De må hjertens gerne tage min kunst med, selv om mine budskaber falder lidt fra, når de bliver serveret af Google. Men det er sgu også fedt, at folk fra hele verden, får chancen for målrettet at gå ind for at se min kunst«, siger Tejn.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden