Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SNOR. Kunstneren Karoline H. Larsen har i 11 år skabt værker, hvor snor go tråd involverer børn og voksne. Her er det Helsinki Festival.
Foto: Karoline H. Larsen

SNOR. Kunstneren Karoline H. Larsen har i 11 år skabt værker, hvor snor go tråd involverer børn og voksne. Her er det Helsinki Festival.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Statens Museum for Kunst beskyldt for plagiat

Kunstneren Karoline H. Larsen beskylder SMK for at kopiere hendes snore-værker. SMK afviser beskyldninger trods »ligheder«.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

11 år har kunstneren Karoline H. Larsen skabt snore-værker i det offentlige rum.

Det kommer derfor bag på hende, at Statens Museum for Kunst søndag 4. oktober inviterer på en farverig familiedag, hvor museet skal vikles ind i garn. For det billede, som SMK bruger som reklame for eventet, ligner til forveksling Karoline H. Larsens værker. Hun blev opmærksom på det, da flere af hendes kolleger fortalte, at de glædede sig til hendes arrangement. Men hun har intet med det at gøre.

»Jeg er chokeret over, at SMK arrangerer dette kopiværk. Det er ikke mere end 14 dage siden, at de repostede et af mine værker på Instagram. Så de kender mig og mine værker udmærket. Jeg har også prøvet at ringe og skrive og spørge, om vi kunne løse det ved, at jeg blev en del af deres arrangement, men det vil de ikke«, siger Karoline H. Larsen.

I stedet breder kritikken sig nu på Facebook, hvor næsten 900 har tilmeldt sig SMK's 'Trådene trækkes'. Her spørger flere, om der er tale om et Karoline H. Larsen-værk eller ren kopi.

»Det er virkelig ærgerligt, at en stor dansk statsfinansieret kunstorganisation slår plat på vores lokale, udøvende kunstner ved i den grad at kopiere og stjæle et etableret værk/greb. Er det på grund af Bertel Haarders nedskæringer, at I ikke inviterer Karoline H. Larsen til at stå for den workshop, eller er det blot uvidenhed og dovenskab?«, skriver for eksempel Rune Drewsen, der tidligere drev galleriet Rumkammerat.

Karoline H. Larsen mener, at Statens Museum for Kunst kopierer hendes værk, 'Fælles Snorespor', når de inviterer børn til at deltage i aktiviteten 'Trådene Trækkes'. Kilde: politiken.tv / Jakob Kyed

Karoline H. Larsen fortæller Politiken, at hun har foreslået SMK, at de involverer hende og bruger hende, og hun har tilbudt at tage så lidt som 2.500 kroner for sin kunnen. Men det har SMK afslået under henvisning til stramme budgetter.

SMK er endnu ikke vendt tilbage på Polikens henvendelse, men skrev i går denne kommentar til debatten på Facebook:

»Der er ligheder mellem Karoline H. Larsens installationer og det at vikle museets scene ind i garn. Det kan vi sagtens se. Men hverken det at bruge garn og tråd i museumsformidling eller det at vikle møbler, børneværelser og lignende ind i garn er imidlertid Karoline H. Larsens opfindelse. Vi har ikke haft Karolines værk som forbillede på vores arrangement og formidlingsaktiviteten er således ikke en kopi af et værk«.

Kunstneren selv mener heller ikke, at hun har patent på at vikle ting ind i garn. Det gjorde for eksempel Marcel Duchamp også. Men Karoline H. Larsens varemærke er derimod samskabelsen og det at involvere borgerne i leg med det kunstneriske. For få uger siden fik hun 8.000 københavnere til at vikle Sankt Thomas Plads på Frederiksberg ind til en snorejungle. Og det er her, hun føler sig trådt over tæerne, når SMK inviterer gæsterne ind på deres store scene og samskaber værket.

»Jeg er på alle måder den slags kunstner, der siger: »Let's play«. Jeg ved, at den brede befolkning vil sige: Alle skal da have lov at lege med snor, og hvem fanden tror hun, hun er. Jeg elsker, når skoler eller firmafester leger med snor og har intet ejerforhold til det. Men forskellen er, at det her er Staten og SMK, og jeg forventer, at de af alle bakker op om kunstnerne og kunsten og ikke bare bagatelliserer vores arbejde som 'inspiration'«, siger Karoline H. Larsen.

Sekretariatsleder Klaus Pedersen fra Billedkunstnernes Forbund bakker snorekunstneren op:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er lidt svært med juraen omkring det her, men rent kunstnerisk er der ingen tvivl om, at de har snyltet på Karoline H. Larsens værker og virke. Hun har beskæftiget sig med snoretræk i årevis og er en almindeligt anerkendt kunstner. At man låner fra hinanden indenfor kunstens verden, er ikke nyt, men at det ligefrem er statens museum, der gør det - det er overraskende. Jeg kunne forstå det bedre, hvis det var et fritidshjem eller et mindre museum«, siger han og anbefaler SMK at betale kunstneren en slags royalty-ydelse.

Statens Museum for Kunst har siden debatten begyndte inviteret Karoline H. Larsen på en kop kaffe for at finde en løsning.

Efter offentliggørelsen af denne artikel har SMK meddelt, at man aflyser arrangementet 'Trådene trækkes'. Politiken følger op på sagen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden