Kovending. Til Ai Weiweis tilfredsstillelse, vil Lego ikke længere forholde sig til, om deres klodser bruges politisk.
Foto: Frank Augstein/AP

Kovending. Til Ai Weiweis tilfredsstillelse, vil Lego ikke længere forholde sig til, om deres klodser bruges politisk.

Kunst

Ai Weiwei om Legos kovending: »It's great!«

Lego ændrer politik og vil ikke længere blande sig i, hvad klodserne bliver brugt til.

Kunst

Det ligner en sejr over Lego for den kinesiske kunstner Ai Weiwei.

Lego har ændret sine retningslinjer for salg af store mængder legoklodser, så alle nu frit kan købe de klodser, de vil – også Ai Weiwei. Ham nægtede Lego ellers for få måneder siden at sælge til.

Ai Weiwei er jublende lykkelig over Legos kovending, fortæller gallerist Jens Faurschou, der samarbejder tæt med den kinesiske kunstner.

»Jeg sendte ham en sms onsdag morgen om Legos beslutning. Og han sendte straks en besked tilbage: »It’s great!« med en stor smiley og et andet tegn med en stjerne og to hjerter«, siger Jens Faurschou.

Er det en sejr for Ai Weiwei?

»Det er en sejr for Lego. Det er en rigtig beslutning, og det er godt, at de har ændret politik på det her område. De har kunnet se, at det var uholdbart, at de hver gang skal vurdere, om et projekt er politisk eller ej. Det er ikke til at håndtere«, siger Jens Faurschou.

Beskyldninger om censur

Verden over vakte det stor opsigt, da Lego i efteråret afviste at sælge en stor mængde legoklodser til Ai Weiwei, som skulle bruges til portrætter af menneskeretsforkæmpere på en udstilling i Australien.

Ai Weiwei beskyldte Lego for censur, og de sociale medier var fulde af harme over, at Lego nægtede at handle med Kinas mest kendte kunstner og menneskeretsforkæmper.

Alle kunder, der fremover henvender sig, vil naturligvis blive behandlet efter de justerede retningslinjer

Lego begrundede i efteråret beslutningen med, at virksomheden »ikke kan godkende brugen af Lego til et politisk projekt«.

Men legetøjskoncernen blev kritiseret for at være bange for at fornærme Kina, hvor Lego har store økonomiske interesser. Beslutningen om ikke at sælge klodser til Ai Weiwei blev da også rost i kinesiske medier.

Da Lego nægtede at sælge legoklodser til Ai Weiwei, gjorde han indsamlingen af brugt Lego til et kunstprojekt verden over.

Der blev opstillet en BMW fra 5-serien med soltag ved kunstmuseer eller kunstinstitutioner i en lang række lande, hvor folk kunne donere brugt lego.

Klodserne er ikke blevet brugt endnu. Det lykkedes Ai Weiwei at købe tilstrækkeligt med klodser i Kina til den store installation med portrætter af australske menneskeretsforkæmpere, der kan kan ses på udstillingen ’Andy Warhol – Ai Weiwei’. Udstillingen åbnede 14. december sidste år på National Gallery of Victoria i Melbourne i Australien og kan ses frem til slutningen af april.

Anden gang på halvandet år

I en meddelelse på engelsk forklarer Lego, at koncernen tidligere spurgte ind til »temaet« for det projekt, klodserne skulle bruges til, fordi Lego er skabt til at inspirere børn, »ikke til aktivt at støtte specifikke enkeltindividers eller organisationers specifikke agendaer«.

»Men disse retningslinjer kunne resultere i misforståelser eller blive opfattet som inkonsekvente« hedder det i meddelelsen, og derfor har Lego valgt at ændre dem.

Med de nye retningslinjer vil Lego ikke længere forholde sig til det projekt, der bliver indkøbt store mængder klodser til. Kunderne vil i stedet blive bedt om at gøre det klart, at Lego ikke støtter eller har sponseret projektet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi ønsker ikke, at nogen kunder er i tvivl om hverken retningslinjer, eller hvad vi som virksomhed står for, og det er årsagen til justeringen af retningslinjerne«, skriver Legos pressechef, Roar Rude Trangbæk, i en mail til Politiken.

På spørgsmålet om Ai Weiwei så fremover kan købe de klodser, han ønsker at bruge, svarer han i mailen:

»Alle kunder, der fremover henvender sig, vil naturligvis blive behandlet efter de justerede retningslinjer«.

Det er anden gang på halvandet år, at Lego ændrer politik efter massiv kritik. I efteråret 2014 droppede Lego et globalt marketingsamarbejde med Shell efter en tre måneder lang Greenpeace-kampagne, hvor mere end 1 million forbrugere verden over havde skrevet under på en erklæring om, at Lego ikke bør arbejde sammen med et selskab, der borer efter olie i Arktis.

Lego har ikke svaret på Politikens spørgsmål om, hvorvidt de massive protester over afvisningen af Ai Weiwei har haft betydning for beslutningen om fremover at sælge til alle.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce