Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Måske. Og måske ikke en 400 år gammel Caravaggio, som er blevet fundet på et loft.
Foto: ME/AP

Måske. Og måske ikke en 400 år gammel Caravaggio, som er blevet fundet på et loft.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Husejer finder mulig Caravaggio på loftsrum

Frankrig indfører udførselsforbud for at beholde maleriet, mens engelsk kunstkritiker kalder maleriet en »grim« forfalskning.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den kulturelle version af den store Lotto-drøm er at finde et mesterværk på sit pulterkammer. Man ved, at det aldrig sker for én selv, men indimellem åbner en gammel dame en papkasse et eller andet sted i Europa, og sandsynlighedsregningens gud tilsmiler hende.

Et maleri af det 16. århundredes store italienske maler Caravaggio (1571-1610) er således blevet fundet på et loft i den franske by Toulouse, skriver The Independent.

Det skete, lyder historien, da ejeren af huset var i færd med at undersøge sit utætte tag.

Maleriet vurderes til at være omkring 895 millioner kroner værd, hvis det imidlertid lykkes verdens førende Caravaggio-eksperter at blive enige om, hvorvidt det store maleri, som forestiller ’Judith der halshugger Holofernes’ er ægte.

Det kan der ikke være tvivl om, mener for eksempel franskmanden Eric Turquin, der ifølge den engelske avis er ekspert i den italienske barokmaler. Han hæfter sig blandt andet ved lyset i maleriet.

»Det meget karakteristiske lys, Caravaggios typiske energi, udførslen uden korrektioner med en sikker hånd betyder, at det må være ægte«, udtaler Turquin, der bakkes op af den italienske Caravaggio-ekspert Nicolas Spinoza.

Skeptikeren fra London

Man vidste i forvejen, at Caravaggio malede to versioner af bibelscenen. Det ene kan ses i Galleria Nazionale d'Arte Antica i Rom, mens det andet angiveligt forsvandt i det 18. århundrede. Forinden blev det kopieret af den flamske maler Louis Finson, og derfor kender man motivet.

Men kan det nyfundne maleri ikke også være endnu en af Finsons kopier? Det er et spørgsmål, som Eric Turquin allerede er blevet konfronteret med. Og andre skeptikere har netop meldt sig på banen, herunder The Guardians kunstredaktør Jonathan Jones, der afviser ægtheden og kalder det nyfunde maleri »voldsomt inkompetent« og »håbløst«.

»De røde gardiner i Toulouse-maleriet og Holofernes positur signalerer klassisk Caravaggio. Men positurerne er samtidig for tåbelige, for urealistiske, for slatne, for forvirrede til at kunne være et værk af den store psykologiske realist. Personerne opfører sig ikke, som Caravaggios personer opfører sig. Der er en fundamental mangel på energi. Resultatet er mærkeligt og grimt«.

Maleriet forventes nu at skulle undergå andre kunsttekniske undersøgelser. Men noget tyder på, at det franske kulturministerium er på Eric Turquins og Nicolas Spinoza hold. Det franske kulturværdiudvalg har nedlagt udførselsforbud i tre måneder, således at den franske stat kan få mulighed for at rejse penge og erhverve maleriet.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden