0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mesterværker i metermål: ARoS udstiller forrygende, foruroligende og nyskabende kunst fra London

Lucien Freud og Francis Bacon er blot to af de store navne, du netop nu kan opleve på fantastisk udstilling i Aarhus.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
The Lucian Freud Archive / Bridgeman Images
Foto: The Lucian Freud Archive / Bridgeman Images

Sigmunds barnebarn, Lucian Freud, sætter fokus på både kønsdele og ansigt i værker som ’Naked Portrait’ fra 1972-1973, så man for alvor møder mennesket som mere end model.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Kun to af de ti kunstnere fra den såkaldte ’London School’, som ARoS nu præsenterer, er faktisk født i byen, der har givet kunstretningen navn. De fleste er flygtninge, som Lucian Freud og Frank Auerbach, der begge flygtede fra Nazityskland, eller indvandrere, enten i første eller anden generation.

Verdenskrige satte også deres tydelige spor på kunstnerne, hvoraf Francis Bacon og David Bomberg ligefrem gennemlevede dem begge, og de levede og arbejdede i en efterkrigstid, der var præget af eksistentialismens alt andet end romantiske tilgang til tilværelsen.

Det sidste afspejler sig direkte i præsentationen af de 90 værker, der udgør udstillingen ’Bacon, Freud, and the London School’. For ligesom eksistentialisterne, med Sartre i front, opfattede livet som grundlæggende absurd, meningsløst og uden anden retning end den, individet selv vælger, så former udstillingen sig ikke som et fremadskridende forløb.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts