Få avisen weekend og helligdageresten af året til kampagnepris

Petr Pavlenskij kan lide at lide for kunsten for at skabe opmærksomhed om sin sag: her har han sømmet sine ædlere dele fast til belægningen på Den Røde Plads.
Foto: Petr Pavlensky

Petr Pavlenskij kan lide at lide for kunsten for at skabe opmærksomhed om sin sag: her har han sømmet sine ædlere dele fast til belægningen på Den Røde Plads.

Kunst

Kære kunstelskere. Skal man virkelig sømme sine testikler fast til Den Røde Plads for at provokere jer?

Det er ikke småting, kunstnere må gøre for at skabe opmærksomhed. Men det er ikke kunstnerne, der kræver, at kunst er nødt til at være grænseoverskridende, som f.eks. abemanden i Ruben Östlunds aktuelle film ’The Square’ er det. Det krav stammer i ligeså høj grad fra kunstens eget publikum, skriver kunstredaktør Peter Michael Hornung i dette essay.

Kunst
FOR ABONNENTER

Den nok mest påfaldende episode i Ruben Östlunds film ’The Square’ er ferniseringsmiddagen, der går helt skævt.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce