0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunstanmelder: Det lærte jeg på weekendens to kunstmesser

Der var kunstmesser i den forgangne weekend på trods af pandemien. Og selv om ingen rigtig forstod, hvordan det kunne lade sig gøre, var det befriende at se noget kunst medbragt af folk fra det store udland, skriver kunstanmelder Mathias Kryger i denne kommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Nej, vi forstår heller ikke rigtig, hvordan det kan lade sig gøre« siger en velklædt og imødekommende gallerist, der ligesom alle os andre ligner en lille myre i det enorme Tunnelfabrikken i Nordhavnen i København.

Det, som kan lade sig gøre, er, at afholde den internationale kunstmesse Enter midt i en pandemi, og samtalen kommer lynhurtigt til at handle om, hvor både bizart og befriende det er igen at kunne mødes om kunsten på kunstens markedsplads. Det er den første i verden, som afholdes siden verden gik i karantæne – og nok også den sidste i denne sæson, som en gallerist siger. En prognose, som ser ud til at holde meget godt stik. Kunstmessen FIAC i Paris er endnu ikke aflyst og skal efter planen finde sted i Grand Palais i slutningen af oktober. Frankrig har dog netop registreret det højeste antal nye coronatilfælde siden marts, og præsident Emmanuel Macron varsler en ny nedlukning. Så mon det internationale kunstmarked alligevel mødes i Paris i år?

Noget Grand Palais er der imidlertid ikke tale om med Tunnelfabrikken. Med sine 24 meter til blikloftet (Grand Palais når 45 meter på sit højeste) ligner stedet mest et poetisk blikskur i overstørrelse. På det nystøbte betongulv er der sat klassiske galleribåse op og skranker med information til presse og VIP- samt mindre VIP-agtige besøgende. Og så også det som gør netop denne messe til det, den er: et ublu midlertidigt mekka for luksusvarer. En underlig urbutik a la lufthavn har fået plads og ser dyr ud, og der er en, som sælger glaskunst så cheesy, som var du om bord på et krydstogtskib. Så man skal koncentrere sig, hvis man vil kunne se den gode kunst mellem bling-bling og slasket salgbart maleri.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce