0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forårsudstillingen på Charlottenborg er en lidt anæmisk omgang

73 kunstnere er blevet udvalgt ud af 560, der har indsendt værker.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Marc Fluri
Foto: Marc Fluri

Krammer. Et af Forårsudstillingens smukkeste og ømmeste indslag er 'The Embrace' af Pilar Mata Dupont. Videoen rummer en enkel, men stærk idé, og så er den kort, omkring fem minutter, vigtigt på en stor udstilling.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Lige så skrøbelig en institution Kunsthal Charlottenborg er med sine kroniske underskud og hyppige lederskift, lige så sejlivet er Forårsudstillingen på Charlottenborg. Ellers ville den ikke have eksisteret i 158 år og været afholdt lige så mange gange.

Den er ydermere populær, nu også blandt kunstnere uden for Danmark. For ellers ville 560 forskellige billedhuggere, installationskunstnere, fotografer, videokunstnere og malere (de sidste er der ikke mange af i år) ikke have søgt om at deltage. De er fra Norden, Europa og nationer som Japan, Brasilien og USA.

Det er blevet til 115 værker, uanset at der er plads til langt flere. For plads er noget af det eneste, som Kunsthallen ikke savner. Til gengæld er adgangen til Forårsudstillingen meget snæver, for man har kun valgt at udstille 73 ud af de 560, der har sendt ind. Heraf 43 danske.

Hvis de udvalgte værker er repræsentative for niveauet, burde man ikke umiddelbart savne de 487, der er censureret væk. For som helhed virker udstillingen lidt tør, tynd og anæmisk. Men helhedsindtrykket skyldes ikke nødvendigvis mangel på kvalitet i det, der er sendt ind. Det kan snarere hænge sammen med en gennemgående konceptbetonet eller arkitektonisk tilgang til den kunst, som censurkomiteen har valgt ud.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden