0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

5 hjerter: Ny fotoudstilling på Louisiana grænser til det geniale

Den hollandske fotograf Rineke Dijkstra er i en klasse for sig, når hun med sit kamera fanger menneskets detaljer og tøjets stoflighed, viser udstilling på Louisiana. I næste måned hædres hun med fotografiets nobelpris, den prestigefulde Hasselblad Award.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rineke Dijkstra
Foto: Rineke Dijkstra

Fotograf Rineke Dijkstra følger gerne sine modeller gennem flere projekter og år. For eksempel Marianna i den røde kjole og hendes ballerinadrømme.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Rineke Dijkstras fotografier er så skarpe og detaljerede, at man kan tælle de portrætterede menneskers øjenvipper, fornemme, hvordan deres tøj ville føles under fingrene, og mærke al den energi og ofte også usikkerhed, der gemmer sig lige under huden på dem.

Rent teknisk skyldes dette, at hollandske Dijkstra (f. 1959) benytter sig af et storformatskamera, som simpelthen får flere detaljer med, end man er vant til. Til gengæld tager det tid at fotografere på denne måde. Kameraet skal monteres på et stativ, og Dijkstra gør sig særdeles umage med at udvælge såvel lokalitet som motiv.

Det gør hendes yngste modeller noget utålmodige, for de er vant til, at billeder bliver taget i et splitsekund, og at man straks derefter kan se resultatet. Men sådan fungerer det ikke, når man fotograferer på film, og Dijkstra gør derfor meget ud af at vise børnene andre af sine værker og forklare, hvorfor hun gør, som hun gør.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts