Talenter. Kun fire ud af 38 talenter, der spås en indflydelsesrig karriere i mediebranchen, er kvinder. Det er for skævt, konstaterer bloggeren Jeppe Morgenthaler.
Foto: PETER HOVE OLESEN, arkiv

Talenter. Kun fire ud af 38 talenter, der spås en indflydelsesrig karriere i mediebranchen, er kvinder. Det er for skævt, konstaterer bloggeren Jeppe Morgenthaler.

Medier

Det danske medietalent er en mand

Ny pris for talenter i mediebranchen er stort set blottet for kvinder.

Medier

Der er noget galt med sammensætningen af de danske medietalenter, man ifølge en ny pris bør »holde øje med«, lyder kritikken.

Ud af 38 talenter, som ifølge prisen vil komme til at præge den danske medieudvikling, er blot fire af dem kvinder.

SE DE 38 TALENTER på fagbladet Journalistens hjemmeside(eksternt link)

Udnævnelsen er foregået på mediekonferencen New Media Days, der finder sted i de gamle Carlsberg-haller i København.

34-4 er for skævt
Kritikken af kønsfordelingen i talentgruppen opstod i første omgang på det sociale netværk Twitter.

En af de brugere, der undrede sig over fraværet af kvinder på listen, er networker og blogger Jeppe Morgenthaler, der på sin Twitter-profil bekendtgjorde, at han sagtens kunne have fundet på flere kvinder end blot fire.

Noget, han gerne uddyber, da Politiken ringer til ham.

»En kønsfordeling på 34-4, det er for skævt«, siger han, selv om han understreger, at det generelt er en god ide med en sådan talentpris.

»Men kvinderne rykker jo helt vildt«
»Men kvinderne rykker jo helt vildt meget på nettet - lige så meget som mændene. De tager virkelig skovlen i egen hånd og rykker. Jeg kender flere, som hører hjemme på sådan en liste«, siger Jeppe Morgenthaler.

Og nævner rask væk fire kvindelige navne, herunder tekstforfatter Hanne Klintøe og Laura Jul fra Peoplegroup, som eksempler på kvinder, man også bør holde øje med.

OM DELTAGERNE PÅ NEW MEDIA DAYS:

Kårede 100 procent mænd
De 38 mænd blev kåret af i alt 12 forskellige personer, der på forskellig vis arbejder med nye medier eller har kendskab til medieudviklingen.

En af dem er Martin Sønderslev Christensen, der er partner i firmaet Socialsquare

»Jeg må blankt erkende, at de navne, jeg er kommet med, var 100 procent herrer. Men det er ikke noget, jeg har tænkt synderligt over. Det er bare en konsekvens af, hvem jeg holder øje med«, lyder det.

Uklare kriterier
Martin Sønderslev Christensen understreger, at kriterierne for de talenter, han skulle nævne, ikke stod særligt klart. Faktisk blev han lidt overrasket over, at de navne, han sendte på en mail, uden videre blev udråbt som talenter.

Men derudover understreger han, at hans interesse særligt ligger på et felt, hvor der bare er flere mænd end kvinder.

LÆS MERE

»Jeg kigger mest efter dem, der eksempelvis hacker hjemmesider og laver provokerende mash ups, den form for produktion. Og det er mest mænd. Det er klart, hvis man vælger et andet perspektiv, eksempelvis hvem der skriver de sociale medier, så ville der helt klart være flere kvinder«, siger han.

Og uddyber:

»Min optik var ikke at nævne folk, der sidder på redaktioner og Twitter, men folk, der arbejder med at ændre medierne i en eller anden retning enten ved at bygge dem selv eller hacke dem«.

Også ligestilling på nettet

Den forklaring bliver godtaget af kritikeren Jeppe Morgenthaler, som dog stadig ærgrer sig over, at den måde, talenterne blev præsenteret på.

»Det virkede som en meget bred pris, og på den liste kunne jeg godt have føjet et par stykker mere til. Jeg synes generelt at ligestilling gælder for nettet, ligesom den gælder alle mulige andre steder«, siger han.

Navnene på de 38 medietalenter blev offentliggjort under konferencen New Media Days. De får ingen decideret pris, og hæderen skal derfor ses som et skulderklap.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce