Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Danskerne klikker helst på danske websider

Danskernes internetforbrug er meget nationalt orienteret, viser en rapport.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis internettet er et vindue mod verden, kan det godt virke som om, at danskerne har det helt fint bag nedrullede gardiner.

Blandt de 20 sider, netbrugere hertillands brugte mest tid på i 2010, udbyder kun én primært fremmedsproget indhold, nemlig YouTube.

Det viser nye tal fra Foreningen af Danske Internet Medier, skriver metroXpress.

LÆS OGSÅ

Blandt de mest populære sider i Danmark er Facebook, forskellige søgemaskiner og danske nyhedssider. Ingen udenlandske nyhedsmedier er at finde på FDIM’s lister over tidsforbrug, antal besøg eller foretrukne sider.

»Der er stort set ingen fremmedsprogede sites, der har særlig stor udbredelse i Danmark. Facebook, Google og YouTube bruges jo også til at finde dansk indhold,« siger Allan Sørensen, analysechef i FDIM, til metroXpress.

'Nationalt orienteret internetforbrug'

Forskningsprojektet 'Offentlighedens nye grænseflader' fra 2009 nåede frem til samme resultat.

Her fandt forskere ud af, at kun tre af de 50 mest populære sider i Danmark, udbød indhold på fremmedsprog - nemlig Wikipedia, YouTube og Amazon.

LÆS OGSÅ

»Det kom helt klart bag på os, at internetforbruget er så nationalt orienteret. Det er kun nogle få procent af befolkningen, der kan finde på at læse nyheder på fremmedsprog og deltage i diskussioner på fremmedsprog,« siger professor Niels Ole Finnemann fra Aarhus Universitet, der er en af forskerne bag projektet, til metroXpress.

(2003)

LÆS OGSÅ (2008)

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden