Debat. Niels Lindvig (th.) leder den sidste debat i Orientering Søndag, inden programmet lukkede søndag aften. I stedet for det storpolitiske debatprogram kommer nu et sammenklip af ugens mest spændende udenrigspolitiske historier fra Orientering lørdag 17.10. Dårligt for public service, mener eksperter.
Foto: Finn Frandsen

Debat. Niels Lindvig (th.) leder den sidste debat i Orientering Søndag, inden programmet lukkede søndag aften. I stedet for det storpolitiske debatprogram kommer nu et sammenklip af ugens mest spændende udenrigspolitiske historier fra Orientering lørdag 17.10. Dårligt for public service, mener eksperter.

Medier

Medieforsker: DR tager luften ud af flagskib

DR lægger 'Orientering Søndag' i graven.

Medier

I forgårs aftes klokken ganske lidt i syv lagde DR en gammel ven i graven.

Programmet Orientering Søndag, der hver søndag over de seneste 16 år har sendt direkte debat om et aktuelt storpolitisk emne, har måttet lade livet, fordi P1 fra 1. november skal dele frekvensen med P2 og dermed får halveret sendefladen.

LÆS ARTIKEL

I stedet for Orientering Søndag laver DR en ny weekendudgave af Orientering, som skal ligge lørdag.

Det kan umiddelbart lyde som en flytning, men det er ikke sagen. Det bliver en ændring fra en times debatterende taleradio til en times genudsendelse med en enkelt gæst.

Et helt andet program
Orientering Søndags sidste program handlede om situationen i Libyen, Syrien og Bahrain, som alle har en plads i de folkelige oprør i Mellemøsten, men som Vesten forholder sig vidt forskelligt til.

Situationen blev i søndags debatteret med hjælp fra to udefrakommende eksperter og Orienterings egen fagmedarbejder på området, Birgitte Vestermark.

Programmet blev styret af Niels Lindvig, der gennem alle årene har været fast vært og meddebattør.

I den nye form kommer Orientering Weekend, som programmet skal hedde, til at blive noget anderledes. Der er tale om et helt andet program, siger kanalchef for P1 Anders Kinch-Jensen.

»Orientering Søndag lukker, men i stedet kommer der et nyt program om lørdagen, Orientering Weekend. Her vil det være klip fra ugens internationale historier i Orientering, der bliver vendt og perspektiveret af værten, som også får besøg af en gæst«.

Mere letfordøjelig radio
Ifølge flere medieforskere er nedlægningen af Orientering Søndag og oprettelsen af Orientering Weekend ikke alene en praktisk foranstaltning, men en drejning i retning af en hurtigere og mere letfordøjelig radio.

»Her lægger man altså en mast ned i flagskibet«, siger Henrik Søndergaard, lektor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling ved Københavns Universitet.

Han gør klart, at fordi man lægger en mast ned, synker skibet ikke, men Orientering Søndag havde ifølge medieforskeren en særlig rolle i dansk radio.

»Orientering er i sig selv noget af det fremmeste public service, radio kan byde på. Hvor man kan sige om Orientering, at det er dybdeborende, kan man sige om Orientering Søndag, at det er tilbundsgående. Det er her, man får den bedste baggrund«, siger han.



Henrik Søndergaard har af gode grunde ikke hørt det nye Orientering Weekend – det starter først på lørdag – men efter at have hørt om konceptet for det nye program siger han følgende:

»Hvis man har fulgt med i løbet af ugen, vil det her program ikke bidrage med meget nyt. Det vil selvfølgelig være godt for dem, der ikke har hørt med, og en gæst kan give nye vinkler. Det er godt, og programmet lader til at have en fin opsummerende karakter. Men det er noget helt andet end det, vi kender«.

P1 skal vinde nye kunder
Helt så kritisk er Lasse Roldkjær ikke. Han er broadcast media-konsulent og har tidligere været programchef på de kommercielle radiokanaler Nova FM, The Voice og Sky Radio.

»P1 har et stærkt brand i kraft af deres mange stærke programmer, men det kan være svært at holde på lytterne i lange magasiner på en time. Det er samme udvikling, vi ser i tv, hvor magasinerne bliver skiftet ud med kortere og mere dynamiske programmer. Det vil seerne og lytterne hellere have«, siger Lasse Roldkjær.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og det mener han ikke, der er noget problem i.

Man kan godt sige, at de to kanaler kommer til at ligne hinanden en del. Det er ikke brede radioer, vi taler om. De taler begge to til de samme cirka 7 procent af lytterne, P1 kan ophidse. Og dem skal de nu slås om



»Nogle programmer har kørt i årevis, og det er positivt at gentænke dem fuldstændigt i stedet for at prøve at redde programmet, når det bliver flyttet til et andet sendetidspunkt og mister lyttere. Når man laver hurtige løsninger, laver man også ofte fejl«.

Lasse Roldkjær mener, at det nye program kan blive en fordel for DR, fordi den kortere form på indslagene tiltaler en yngre lyttergruppe end dem, P1 traditionelt har.

Som det ser ud nu, har P1 omkring 6-7 procent af landets radiolyttere i folden. P2 lidt derunder. Lytterne er veluddannede, vidende middelklassemennesker, og så er de i reglen over 40 år. Ofte ældre endnu.

Skal ud og slås for pladsen
Indtil nu har de 6-7 procent af lytterne været okay for P1, men fra 1. november kommer der konkurrence om netop samme lyttergruppe, når Radio 24syv overtager frekvensen, hvor P2 tidligere lå. Med sit programudspil melder Radio 24syv sig tydeligt ind i konkurrencen om P1’s lyttere med programmer, der minder om og ligger i samme tidsrum som P1’s.

Nok minder programmerne, 24syv vil satse på, om P1 på mange punkter, men tonen skal være mere ung, dynamisk og interaktiv, end den man kan finde i statsradiofonien.

Ifølge lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet Per Jauert minder situationen mellem P1 og Radio 24syv nu om situationen mellem DR og TV 2 i de sene 1980’ere.

»Det kan sammenlignes med situationen på tv-området, da TV 2 kom ind og brød DR’s monopol med en mere frisk og ung tilgang til stoffet«.



Ifølge Jauert kan konkurrencen mellem P1 og Radio 24syv om de relativt få lyttere få den konsekvens, at P1 retter sig mod Radio 24syv og på den måde kan ende som to alen af et stykke.

»Man kan godt sige, at de to kanaler kommer til at ligne hinanden en del. Det er ikke brede radioer, vi taler om. De taler begge to til de samme cirka 7 procent af lytterne, P1 kan ophidse. Og dem skal de nu slås om«.

Der skal yngre lyttere til
Ifølge Per Jauert er det altafgørende spørgsmål, om de to kanaler kan tiltrække nye lyttere og ikke bare flytte rundt på dem, P1 har i forvejen.

For Orientering gælder det også, at der skal nye lyttere indenbords, hvis de skal klare den. Til hverdag flytter programmet en time frem og bliver for fremtiden sendt mellem 16 og 18 og ikke 17 og 19 som før.

»Den målgruppe, som tidligere har hørt Orientering til hverdag, er måske ikke nået hjem til radioen, når programmet rykker sendetid. Det er et program, lytterne normalt lytter til i bilen på vej hjem, eller mens de går i køkkenet. Det bliver der nu lavet om på, men her er DR ude at løse problemer, de ikke selv har bedt om«, siger Jauert.

Kanalchef: Nødvendig lukning

Politikens medieredaktør Jakob Elkjær analyserer den nye radiokanal 24syv. Kilde: Politiken.tv

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Med det nye Orientering Weekends placering lørdag eftermiddag er det ifølge kanalchef på P1 Anders Kinch-Jensen nødvendigt at lave et helt nyt program, samtidig med at man lukker helt ned for Orientering Søndag.

Lytterne vil nemlig ikke være de samme lørdag eftermiddag som søndag aften. »Orientering Søndag er et program, hvor eksperter og fagmedarbejdere diskuterer et aktuelt internationalt emne. Det lever især godt om aftenen, men om eftermiddagen tror jeg hellere, folk vil have et mere journalistisk program med flere indslag«. Ifølge Per Jauert er det ikke nødvendigvis en god ting. »Det er oplagt, at den debatfunktion, Orientering Søndag har haft, bliver skåret meget ned, når man nærmest laver en genudsendelse. Og det gør, at programmet mister noget af sin attraktionsværdi. Det en begrænsning af nogle af kerneværdierne i public service – at stimulere og give input til den offentlige debat. Mangfoldigheden og diversiteten vil måske komme til at trives mindre i det nye program i forhold til det gamle«.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce