Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Velkomst. Konsulenterne sidder  klar til at modtage de arbejdsløse. Den arrogante Ken (Ole Boisen, th.) nyder at ydmyge folk. Her sammen med kollegerne i skikkelse af Mads Wille  og Mia Lyhne.

Velkomst. Konsulenterne sidder klar til at modtage de arbejdsløse. Den arrogante Ken (Ole Boisen, th.) nyder at ydmyge folk. Her sammen med kollegerne i skikkelse af Mads Wille og Mia Lyhne.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny jobcentersatire rammer plet

'A-klassen' har underspillet vid og groteske, men virkelighedstro, situationer.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Filminstruktøren og manuskriptforfatteren Mogens (Peter Gantzler) bliver trukket til side på jobcentret af jobkonsulenten Ken (Ole Boisen), som siger, at han har noget til ham.

Mogens’ øjne lyser: »Er det Aalbæk? Er det Zentropa? Nordisk?«, hvortil Ken svarer ham: »Du skal i 7-Eleven«.

Da Mogens indvender, at han vil miste respekten, hvis han møder skuespillere, han har instrueret og sagt ’værsgo’ til, får han at vide, at det da er helt det samme.

»Du siger: Værsgo! En donut«. Det er lige så tragisk, som det er morsomt, og det er netop cocktailen i Parminder Singh, Morten BH og Mia Marie Borups nye satireserie, ‘A-klassen’.

Racisme og aldersfascisme på jobcentret
Det er anden uge ud af det 8-ugers jobtræningskursus ‘Next Stop Job’, og desperate stunder kræver desperate handlinger.

Mogens – perfekt tegnet af Gantzler med den obligatoriske Cannesfestival-taske over skulderen – overvejer at lade Malik (Zaki Youssef) smadre ham, men han er bange for, at det går ud over kreativiteten, så i stedet fingerer han en anden type skade i forsøg på at slippe ud af tvangsaktiveringen.

Den uhyggelige sandhed er, at det ville være lettere at grine af a-kassens absurditeter, hvis ikke det var så tæt på virkeligheden.



Mads Wille er totalt troværdig som jobcentrets korrekte konsulent, mens Ole Boisen tydeligvis nyder rollen som den sadistiske og nedladende Ken, der iklædt en T-shirt med påskriften ’Ken(d) dig selv’ glad udøver racisme og aldersfascisme under dække af samfundsmæssig korrekthed.

Han siger ’De’ til den ældre jobsøgende, Stig, og ’yo’ til Malik med indvandrerbaggrunden og kommer dermed til at udstille sine fornærmende fordomme.

Alle de arbejdssøgende bliver talt til, som var de små skolebørn, og selv om de bliver bedt om at skrive deres evner og drømmejob på ’drømmearket’, bliver alle deres ideer brutalt skudt ned i a-kassens slagtehal, hvor Ken fortæller dem, at de er »tabere, snyltere, pak, skrald« i samfundets øjne, mens han vil være deres nye kompetente ven.

Den slappe hånd
’A-klassen’ holder fornuftigt nok igen med den alt for grovkornede farce og lader situationerne ligge tæt på det troværdige, hvor kun et lille twist afslører, at det er satire, ikke sandhed.

I en satire båret af skuespilpræstationer, kan man ikke undgå at ramme manden, selv om man går efter bolden, og ‘A-klassen’ tegner et billede af jobkonsulenter som en gruppe inkompetente ignoranter, der taler i sloganer, som ikke engang giver mening endsige lyder godt.

Som når arrogante Ken siger om behovet for teambuilding: »En slap hånd kan ikke bære et fad« – hvem er det så lige, der er den slappe hånd?

Tæt på virkeligheden
Så ’A-klassen’ er muligvis ikke helt fair over for de givetvis hårdtarbejdende jobkonsulenter rundt om i landet, der sandsynligvis også bander regler og systemer langt væk – men kritikken af jobcentrenes meningsløse møder og aktiveringsplaner er desværre ikke helt ved siden af, som alle de godt 400.000 danskere, der årligt er i kontakt med systemet, vil vide.

Som arbejdssøgende kan man nemt komme til at føle sig som de små piktogram-mennesker i ’A-klassens’ intro: Man får skrællet sin faglige identitet af for at blive behandlet som et talentløst flokdyr, der per definition er ude på at udnytte systemet.

Den uhyggelige sandhed er, at det ville være lettere at grine af a-kassens absurditeter, hvis ikke det var så tæt på virkeligheden.

FACEBOOK

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden