Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Censur. Daniel Doctoroff, som pressefrihedsforkæmpere nu kritiserer, er præsident for virksomheden og nyhedstjenesten Bloomberg samt tidligere viceborgmester for New York.
Foto: FABRICE COFFRINI/AP

Censur. Daniel Doctoroff, som pressefrihedsforkæmpere nu kritiserer, er præsident for virksomheden og nyhedstjenesten Bloomberg samt tidligere viceborgmester for New York.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Finansgiganten Bloomberg beskyldes for censur i Kina

Bloomberg beskyldes for at censurere sine nyheder for at beskytte forretninger.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tirsdag i sidste uge var der prisuddeling i New York.

Fire journalister fra Ecuador, Egypten, Tyrkiet og Vietnam blev belønnet for deres arbejde i lande med censur, undertrykkelse og problemer med ytringsfrihed.

Det var organisationen Committee to Protect Journalists (CPJ), der uddelte den årlige pris til beskyttelse af den internationale pressefrihed. Men der er et problem, mener kritikere.

LÆS OGSÅ

Prisen blev uddelt under en middag, hvor værten var Daniel Doctoroff. Han er direktør og præsident for finansvirksomheden Bloomberg, der også har en nyhedstjeneste. Bloomberg beskyldes for netop nu at have standset og censureret en kritisk historie, der kunne have irriteret lederne i Kinas Kommunistparti og dermed skadet finansvirksomhedens interesser i Kina. Journalisten er også blevet afskediget.

Tætte økonomiske bånd
»Doctoroff er ikke i en position til at være vært for en middag, der fejrer forkæmpere for pressefrihed, mens Bloomberg selv praktiserer så udmålt selvcensur og undertrykker pressefriheden«, siger Ying Chan til China File, der er et onlinemagasin under den amerikanske tænketank og organisation Asia Society.

Ying Chan er i dag professor i journalistik på Hongkong University, og han modtog selv prisen fra CPJ i 1997.

I begyndelsen af november skrev The New York Times en artikel om, hvordan chefredaktøren for Bloomberg News, Matthew Winkler, havde en telefonsamtale med fire af bureauets journalister i Hongkong. De havde arbejdet på en artikel i det meste af et år, og den var på vej til at blive offentliggjort.

Men Matthew Winkler skulle ikke have været glad for historien.

»Han sagde: »Hvis vi kører den historie, bliver vi smidt ud af Kina««, sagde en anonym journalist, der ifølge New York Times havde været til stede under samtalen.

Samme uge blev en anden artikel, der var skrevet af Cathay Chan, journalist hos Bloomberg, også standset, skriver New York Times. Den handlede om, hvordan børn af højtstående kinesiske ledere får lukrative job i amerikanske investeringsbanker som for eksempel JP Morgan Chase.

Bloomberg har store interesser i Kina. Virksomheden sælger også terminaler, der bruges i finansverdenen.

Et års abonnement kan koste op mod 100.000 kroner, og alene i Hongkong er det en forretning, som Bloomberg tjener mere end 500 millioner dollar (2,7 mia. kr.) på om året.

Derimod er salget i selve Kina i de senere år blevet stadig sværere.

Journalist blev fyret

I sommeren 2012 afslørede Bloomberg, at den nuværende præsident Xi Jinpings familie har opbygget en formue på mere end en milliard kroner. Det er sket samtidig med, at Xi Jinping har gjort karriere i partiet. Siden da har Bloombergs hjemmeside været blokeret i Kina.

En af journalisterne var Michael Forsythe, som også arbejdede på den seneste artikel. Han blev afskediget 17. november.Ifølge New York Times, der har interviewet flere medarbejdere hos Bloomberg, har den kritiske journalistik vanskeliggjort forholdet mellem journalister og salgsfolk.

Doctoroff er ikke i en position til at være vært for en middag, der fejrer forkæmpere for pressefrihed, mens Bloomberg selv praktiserer så udmålt selvcensur og undertrykker pressefriheden



Etpartistaten Kina forsøger i høj grad at kontrollere de vestlige medier i landet. Bloomberg oplevede for første gang problemer i foråret 2011, da der var mindre demonstrationer i Kina med Jasmin-revolutionen som forbillede. Her fik organisationen besked på, at de kun havde tilladelse til at skrive økonomiske og ikke politiske nyheder i Kina. LÆS OGSÅ Både Matthew Winkler og Michael Bloomberg – der er New Yorks afgående borgmester, som igen er på vej tilbage til finansvirksomheden – har afvist beskyldningerne om censur. Historien var blot endnu ikke klar til at blive offentliggjort, siger Winkler og Bloomberg. Doctoroff og bestyrelsesmedlemmer fra Committee to Protect Journalists har ikke udtalt sig offentligt om sagen.





Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden