Giraf-joke. Jobindex har trukket deres aprilsnar tilbage, som var en jobannonce, der søgte sælgere til blandt andet en ny kollektion giraftasker.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Giraf-joke. Jobindex har trukket deres aprilsnar tilbage, som var en jobannonce, der søgte sælgere til blandt andet en ny kollektion giraftasker.

Medier

Aprilsnar-spinoff på døde Zoo-dyr trukket tilbage

Folk troede aprilsnar fra Jobindex stammede fra Zoologisk Have.

Medier

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at når man laver noget, der inkluderer slagtning af uskyldige Zoo-dyr og især en vis giraf ved navn Marius, så får man mediebevågenhed, og det skal vi da heller ikke holde os for fine til her på Politiken, så here goes:

Firmaet Jobindex offentliggjorde tidligere i dag en jobannonce, hvori Zoologisk Have i København efterlyser sælgere til en ny taskekollektion af blandt andet giraf-, løve- og gibbonskind. Har man været vågen bare et par timer i løbet af den sidste måneds tid, har man nok opfanget, at annoncen refererer til Zoologisk Haves stærkt omdiskuterede slagtninger af giraffer og senest løver.

Men bare rolig. Annoncen er ikke sand men en simpel aprilsnar. En aprilsnar som Jobindex nu har trukket tilbage igen.

»Vi har fået overvældende positive reaktioner men altså ikke fra Zoologisk Have, vel?«, siger direktør i Jobindex Kaare Danielsen til Politiken og uddyber.

»Der var nogen, der misforstod afsenderen og troede, det var Zoologisk Have, som havde lavet en aprilsnar og ikke Jobindex, og det er jo altså os, der står bag. Vi havde ikke talt med Zoologisk Have på forhånd, så det var de ikke så glade for ovenpå alt det her presse, de har fået. De er blandt andet bange for at miste sponsorer og sådan noget. Hvis de ikke også synes, det er sjovt, så er det jo altså ikke sjovt. Alle skulle gerne synes, en aprilsnar er sjov. Så vi valgte at slette den igen«.

LÆS OGSÅ

Sjov og spas og topløse vikarer
At lave sjov og spas med hinanden, når april måned viser sit unge ansigt, er en årlig tradition for mange. For Jobindex startede traditionen et par år tilbage og har blandt andet været forbi nogle topløse vikarer.

»Vi har gjort det nogle år i træk og har blandt andet før lavet en om, at Københavns Turistråd søgte topløse vikarer for Den Lille Havfrue, dengang den skulle til Kina. Den fik over 100.000 læsere den annonce, så det har vi fulgt op på og lavet aprilsnar siden. Vi prøver at tage en begivenhed og give den en skæv vinkel og lave noget, der er lidt sjovt. Vi laver det så bare i form af jobannoncer i stedet for artikler«.

At aprilsnaren fra Jobindex i år så netop skulle omhandle de døde dyr i Zoologisk Have var også nøje gennemtænkt, og visse har da også hoppet med på legen.

»Vi synes, det er et emne, som er oppe i tiden, og som man kan give en sjov vinkel. Vi har fået overvældende positive reaktioner på den. Folk synes den er meget sjov, en del medier blandt andre DR Aalborg og Radio Nova har også fremhævet den som en af de sjoveste i år, og vi har fået 15-20 humoristiske ansøgninger til annoncen, så folk har været med på den«.

Satire med kant er god markedsføring

Ifølge Kaare Danielsen har de negative reaktioner været næsten ikke eksisterende i forhold til de mange positive, hvis man vel at mærke ikke tæller Zoologisk Have med.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har fået en hundrede positive reaktioner og tre-fire stykker, som synes, den var over stregen. Vi regnede ikke med, der var nogen, som ville opfatte den negativt, og det har folk jo så heller ikke gjort. Altså tre-fire ud af hundrede er jo ikke noget. Det er lidt det samme, som da vi lavede den med de topløse vikarer. Sådan er det jo, når man laver humor og satire, det er oftest mest morsomt, når det får sådan en lille smule kant. Det var ikke meningen, den skulle misforstås«.

Men Kaare Danielsen indrømmer da også gerne, at der stikker andet end gak og løjer bag, når Jobindex serverer sin årlige aprilsnar.

»Vi gør det af to årsager: Dels fordi vi synes, det er sjovt, men også fordi det er noget, der kan få Jobindex i medierne. Dengang med de topløse vikarer havde vi det største antal brugere på en enkelt dag, så det er også med til at markedsføre os, og forhåbentlig husker folk så Jobindex, hvis de en dag bliver jobsøgende«.

»Men vi har ikke valgt emnet for at få opmærksomhed, men fordi vi synes, det var en sjov idé. Vi prøver at lave historier, som kunne ske i virkeligheden. Det er jo det, der karakteriserer en god aprilsnar. Det er sådan noget, hvor man lige skal tænke sig om for at indse at: det her det er vist bare en aprilsnar. Det var ikke meningen at provokere«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce