Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
De to tidligere gidsler føler sig krænket af af de to mediers brug af billeder under deres fangenskab samt beskrivelser af deres personlige forhold.
Foto: E.B/E.B.

De to tidligere gidsler føler sig krænket af af de to mediers brug af billeder under deres fangenskab samt beskrivelser af deres personlige forhold.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Piratgidsler kræver millioner af Ekstra Bladet og TV 2

Piratgidsler kræver millionerstatning af TV2 og Ekstra Bladet for krænkelser under deres årelange fangenskab.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ekstra Bladet og TV2 har modtaget et erstatningskrav på samlet to millioner kroner fra søfolkene kaptajn Eddy Lopéz og styrmand Søren Lyngbjørn, der sad fanget hos somaliske pirater i 838 dage.

Det er fagforeningen Søfartens Ledere, der på vegne af de to søfolk har krævet erstatning, skiver Ekstra Bladet.

Krænkende billeder

Årsagen er ifølge avisen, at de to tidligere gidsler føler sig krænket af af de to mediers brug af billeder under deres fangenskab samt beskrivelser af deres personlige forhold.

Chefredaktør Poul Madsen siger til avisen, at man i den kommende tid vil tage stilling til, hvordan man vil forholde sig til erstatningskravet. TV2 har ikke ønsket at kommentere erstatningskravet over for avisen.

Der er intet odiøst i, at de to tidligere piratgidsler, der ifølge Pressenævnet afgjort og uomtvisteligt er blevet krænket, ønsker en rimelig, økonomisk godtgørelse for de krænkelser, de blev udsat for, siger direktør Fritz Ganzhorn, Søfartens Ledere, i en pressemeddelelse.

»Det er sådan, systemet fungerer. Man gør skaden op og omregner den bedst muligt til penge. Sådan gør man, når der sker en arbejdsskade, sådan gør man, når ens ejendele bliver stjålet - og sådan gør man, når et medie krænker en borgers privatliv og personlige integritet«, siger han.

Kritik af Pressenævnet

Ekstra Bladet og TV2 fik i 2013 alvorlig kritik af Pressenævnet for omtale af kaptajn Eddy Lopéz.

LÆS ARTIKEL

LÆS ARTIKEL

Gennem 10 måneder kørte Ekstra Bladet en kampagne med titlen 'Skal Eddy og Søren rådne op i Somalia', hvor gidslerne blev interviewet og omtalt, og de var på forsiden næsten dagligt.

TV2 fik ligeledes alvorlig kritik for udsendelsen 'De danske gidsler - mareridtet i Somalia'.

TV2 og Ekstra Bladet burde have gjort opmærksom på, at kaptajnen ikke kunne udtale sig frit - fordi han var omgivet af bevæbnede vagter.

Søren Lyngbjørn valgte dengang ikke at klage til Pressenævnet.

Rederi er stævnet

De to søfolk blev kidnappet fra coasteren Leopard fra det danske rederi Shipcraft 12. januar 2011. Ud over de to danske søfolk blev også fire filippinere taget som gidsler. Først 30. april 2013 blev de seks gidsler frigivet.

FAKTA

Ifølge Fritz Ganzhorn agter Eddy Lopéz og Søren Lyngbjørn at dele godtgørelserne med deres fire tidligere kolleger fra Leopard.

Søfartens Ledere har ligeledes stævnet rederiet Shipcraft for at sikre de to tidligere gidsler manglende løn på over en million kroner. Sagen er endnu ikke afgjort.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden