Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gennembrud. Spotify har en forventning om at slå lige så massivt igennem i Danmark som i Norge og Sverige.
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Gennembrud. Spotify har en forventning om at slå lige så massivt igennem i Danmark som i Norge og Sverige.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny gratistjeneste er presset musikbranches store håb

Branchen håber, at streaming vil være en saltvandsindsprøjtning til musiksalget.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er store forventninger til den svenske musiktjeneste Spotifys indtog på det danske marked.

Fra i dag er tjenesten, der har revolutioneret musikforbruget i Sverige og Norge, tilgængelig i Danmark.

Den danske musikbranche håber, at Spotify kan sætte en prop i det kraftigt dalende musiksalg herhjemme.

SKRIV Streaming vil sige, at musikken så at sige bare løber igennem din computer eller mobiltelefon på samme måde som musik fra en radio.

Du bestemmer bare helt selv, hvilke af de 10-15 millioner musiknumre, som tjenesterne råder over, radioen skal spille. Og så kan du enten betale et abonnement for adgangen til det kæmpe musikbibliotek eller få det gratis med reklamer.

Streamingtjenester kan skabe vækst
Den måde at lytte til musik på er slået massivt igennem i Norge og Sverige med især Spotify som lokomotiv.

Men også den norske streamingtjeneste Wimp melder om meget stor fremgang.

LÆS ARTIKEL

»Vi tror, at streamingtjenester kan vende udviklingen i Danmark, så der om nogle år faktisk vil være vækst i salget af musik«, siger kommunikationschef Lasse Lindholm fra musikselskabernes brancheorganisation Ifpi.

Mens det digitale salg – streaming og download af musik – i årets første seks måneder er vokset med 91 procent i Norge og 51 procent i Sverige, kan Danmark kun notere en vækst på 10 procent. Og det er langtfra nok til at kompensere for det fysiske salg i form af cd’er, dvd’er og vinylplader på 30 procent.

Vil slå igennem i Danmark
Omsætningen i den danske musikbranche er på 10 år mere end halveret til 467 millioner kroner sidste år og falder fortsat kraftigt.

»I Norge og Sverige ser vi, at det digitale salg med streamingtjenesternes indtog kompenserer for tabet af fysisk salg. Derfor er vi også ret optimistiske og forventer, at vi de kommende år får samme udvikling som Norge og Sverige med kraftig vækst i det digitale musiksalg«, siger Lasse Lindholm.

Også Spotify har en forventning om at slå lige så massivt igennem i Danmark som i Norge og Sverige. I dag bruger en tredjedel af alle svenskere Spotify, oplyser selskabets europadirektør, Jonathan Forster.

Jeg kan kun sige, at ved årsskiftet havde vi 100.000 betalende kunder i Norge, Sverige, Danmark og Portugal tilsammen. I slutningen af juni var tallet steget til 300.000.



Selv om både TDC Play og norske Wimp allerede tilbyder musikstreaming i Danmark, er det ikke slået igennem. TDC Play kræver et abonnement hos TDC, og Wimp har kun en betalingsudgave til 99 kroner om måneden.

Med Spotify får forbrugerne mulighed for at bruge tjenesten gratis, hvis de kan leve med reklamer mellem hvert 3.-4. nummer. Det gør 8 millioner af Spotifys 10 millioner brugere på verdensplan.

Gratis og på Facebook
Spotify forventer, at netop muligheden for at bruge tjenesten gratis for alvor vil åbne danskernes øjne for streaming.

Samtidig har Spotify allieret sig med Facebook, så ens venner kan lytte med på det nummer, man lige nu er i gang med at lytte til på Spotify. Ligesom man har mulighed for gratis at sende sine venner enkeltnumre eller spillelister med musik, man synes, de skal lytte til.



»Det er helt afgørende for vores forretningsmodel, at man kan bruge Spotify gratis. Ligesom vi forventer, at Facebook vil være en meget stor hjælp i markedsføringen af Spotify i Danmark. Vi tror meget på anbefalinger fra den ene bruger til den anden frem for traditionel markedsføring«, siger Jonathan Forster.

Vil ikke oplyse salgstal
Selv om Spotify kan bruges gratis, er andelen af brugere, der betaler for tjenesten, stigende og har nu rundet 2 millioner på verdensplan, oplyser Spotify.

Musiktjenesten ønsker ikke at oplyse, hvor mange betalende kunder der er i enkeltlande som Sverige og Norge.

Heller ikke Wimp vil oplyse, hvor mange kunder tjenesten har i Danmark.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi tror meget på anbefalinger fra den ene bruger til den anden frem for traditionel markedsføring.



»Jeg kan kun sige, at ved årsskiftet havde vi 100.000 betalende kunder i Norge, Sverige, Danmark og Portugal tilsammen. I slutningen af juni var tallet steget til 300.000«, siger talsmand Thor Martin Jensen.

Selv om Spotify er en konkurrent, er Wimp glade for, at den svenske musiktjeneste nu endelig kommer til Danmark.

»Det vil skabe klarhed over, hvad streamingtjenester er. Vi får godt nok større konkurrence, men Danmark er underudviklet på det her område«, siger Thor Martin Jensen.
Streaming redder ikke musikbranchen

Rettighedsorganisationen Koda, der for nogle år siden spændte ben for Spotify i Danmark, har ændret holdning og glæder sig til at få verdens mest succesfulde streamingtjeneste til landet.

Direktør Anders Lassen advarer dog mod at tro, at streaming er et columbusæg, der kan få indtjeningen i musikbranchen til at stige.

LÆS OGSÅ »Streaming er en supereffektiv måde at distribuere musik på. Men det er ikke redningen. Det er en del af den samlede omstilling til digitalt salg af musik, som kan stoppe en del af musikpirateriet og måske også begrænse det samlede fald i indtjening på musik fremover«, siger han. Og kunstnerne kan være tilfredse. For ifølge Anders Lassen får de faktisk en større bid af kagen, end hvis deres musik sælges på cd. FACEBOOK





Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden