0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Medieskandale om sportsjournalist er »meget usædvanlig«

BT trækker 22 artikler af sportsjournalist Michael Qureshi tilbage.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Michael Sohn/AP
Foto: Michael Sohn/AP

fup. Sagen om Qureshis journalistik er opstået i kølvandet på et interview med fodboldspilleren Gonzalo Higuain, der blev bragt i Ekstra Bladet i samarbejde med den italienske sportsavis Corrierre dello Sport og en freelancejournalist.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sportsjournalist Michael Qureshi har et »stort forklaringsproblem«, ikke mindst over for læserne, siger professor i Journalistik på Roskilde Universitet, Mark Ørsten.

Qureshi blev fredag fyret fra sit job på Ekstra Bladets sportsredaktion, da han har forbrudt sig mod avisens etiske regler.

Journalisten har opdigtet pseudonymer til en række kilder i løbet af sine karriere uden at skrive det i teksten. BT, hvor Qureshi arbejdede før skiftet til Ekstra Bladet, trak efterfølgende 23 artikler af Michael Qureshi tilbage, da journalisten over for avisens chefredaktion ikke vil fortælle, hvilke personer der gemmer sig bag pseudonymerne.

Det tal er siden blevet nedjusteret til 22 artikler, da en af artiklerne var publiceret i magasinet Goal. Magasinet, der er en del af Egmont-koncernen, har derfor afbrudt deres samarbejde med journalisten, fjernet to artikler fra magasinets hjemmeside og undersøger nu sagen nærmere.

»Når han ikke vil navngive sine kilder, heller ikke til sine redaktører, bliver mistanken, at der er tale om snyd. Man må jo antage, at han kan stole nok på sine redaktører til at kunne fortælle dem, hvem det er. Han behøver jo ikke at dele det med hele verden«, siger Mark Ørsten.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts