Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Psyko. Vera Farmiga er incestuøst uhyggelig som moderen, Norma Bates, og Freddie Highmore er tilpas uskyldig som Norman.
Foto: Foto fra serien/TV3

Psyko. Vera Farmiga er incestuøst uhyggelig som moderen, Norma Bates, og Freddie Highmore er tilpas uskyldig som Norman.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Premiere i aften: Effektiv prequel viser hvordan Norman Bates blev til 'Psycho'

Spændingsserien byder på stærkt spil, men undgår ikke at lukrere på sit forlæg.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Engang udkom der nogle bøger, som indeholdt historier om, hvordan verdenshistoriens betydningsfulde mennesker var, før de blev til de flamboyante og handlekraftige skikkelser, vi kender dem som.

’Da de store var små’ hed serien, og her kunne man læse om Marco Polo, Abraham Lincoln og mængder af andre, monteret i opbyggelige beretninger, som kunne anspore unge og ubefæstede sjæle til at følge deres eksemplariske adfærd.

Det er helt tydeligt ikke meningen med ’Bates Motel’.

LÆS OGSÅ

For eftersom der er tale om en ’opdateret’ nutidig pre-quel til Alfred Hitchcocks legendariske gyser ’Psycho’ fra 1960 – baseret på en roman af Robert Bloch – ved de altovervejende fleste, hvordan det ender, nemlig i noget værre rod med drab i brusebade, nekrofil transvestisme og indblanding fra myndighedernes side.

Snarere end at inklinere til eksemplets efterfølgelse vil serien fortælle den grumme historie om, hvorfor det ellers propre overnatningsetablissement ved motorvejen i Midtvesten blev et ’ondskabens hotel’, som en ganske anden historie om et helt andet feriested hed, da Stanley Kubrick gik til Stephen Kings vafler.

Ikke for børn Det hele begynder forfærdeligt. Drengen Norman, der er lidt splejset og måske også nørdet, finder sin far død i husets underetage, mens fjernsynet kører løs med en sportsbegivenhed. Både mor og søn er knust, men i løbet af nogle måneder genvinder de fatningen, og for forsikringspengene fra farmands police køber de altså motellet med henblik på at starte forfra. Men det forløber ikke helt som planlagt.



Hotellets tidligere ejer er nemlig en modbydelig, fordrukken stodder, som ikke vil affinde sig med, at banken har taget stedet, efter at han har kørt det i sænk. Han fremturer på det groveste, som man siger.

Og det er ikke kønt; faktisk udvikler det sig til, hvad man godt kan kalde for stærke scener, og det er nok medvirkende til, at serien er tidssat så forholdsvis sent på en hverdagsaften. Det er ikke for børn.

Moren fra helvede
Den lille by tager godt imod Norman. Pigerne i skolen finder ham nuttet og inddrager ham i deres sociale liv. Hans klasselærerinde gør også sit og opfordrer ham til at deltage på atletikholdet.

Men her er det, at den ødipale figur for alvor stanses ud i rustfrit stål:

LÆS OGSÅ

Mor har kun Norman, og hun er godt i færd med at gøre ham til hele sin verden. Det bliver ikke parodisk, men dybt alvorligt og problematisk, når hun passivt-aggressivt fremfører sine argumenter for at holde sønnen hjemme på matriklen, og snart er de fælles om mere end godt er.

»We came here to start over, and I’m starting over«, siger Norma Bates med den der skyld-med-skyld-på-betoning, nogle mødre ynder.

Under et gulvtæppe finder Norman en gammel bog med sære og uhyggelige tegninger af bondage-sex, narkotikamisbrug og andre grænseoverskridende tildragelser, som fascinerer ham, mens han på den sunde side drages af indtil flere søde, søde jævnaldrende piger, herunder den populære Bradley (der har en skid af en kæreste) og den kloge, smukke og dødsmærkede professordatter Emma Decody (læg mærke til symbolikken i det navn!).

Det er effektivt, spændende, og kun lejlighedsvis falder ens tanker på, at det er grov spekulation i et filmhistorisk mesterværk



Man mærker hensigten og bliver lidt forstemt, men det er nok også meningen.

Overbevisende og flot

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Settingen er flot og poetisk filmet. Der er ikke så få forløb, hvor vand og elementer helt klart kobler til en dybdepsykologisk fortolkningsramme, uden at det bliver flommet og anmassende.

Spillet er tydeligt og overbevisende. Vera Farmiga er på en gang milf-lækker og incestuøst uhyggelig som Norma Bates, og Freddie Highmore har lige akkurat det der uskyldige pubertært drengede over sig.

LÆS OGSÅ Som en lille detalje spilles den lokale sherif Alex Romero af Nesto Carbonell, der har en stærk lighed med Anthony Perkins, som jo spillede den hamrende psykotiske Norman Bates i originalen.

Det er effektivt, spændende, og kun lejlighedsvis falder ens tanker på, at det er grov spekulation i et filmhistorisk mesterværk. Anden sæson er aftalt.

Det skal nok blive godt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden