Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Moms. Da Lisbeth Knudsen var direktør i Berlingske Media foreslog hun at udvide momsfritagelsen til også at gælde digitale produkter.
Foto: Per Folkver (arkiv)

Moms. Da Lisbeth Knudsen var direktør i Berlingske Media foreslog hun at udvide momsfritagelsen til også at gælde digitale produkter.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Norge ligestiller trykte aviser med digitale medier

De danske politikere bør se nærmere på den norske regerings beslutning om fritage digitale medier fra at betale moms, siger Netværket Dagbladene.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En lang række private norske medier skal fremover ikke længere betale moms af deres digitale produkter.

Indtil videre har dagblade i både Norge og Danmark været fritaget fra at betale moms af deres trykte aviser, men fra d. 1. marts gælder fritagelsen i Norge også mediernes netaviser og andre onlineprodukter. Det har den norske regering besluttet.

Dermed ligestiller Norge digitale medier med papiraviser i et centralt spørgsmål om mediestøtte, som også er blevet rejst af flere danske mediechefer.

MEDIESTØTTE

»Det er en stor dag for norske medier og mediebrugere. Det vil give mere innovation og er en styrkelse af nye forretningsmodeller i den norske mediebranche«, siger den norske kulturminister Linda Helland i en pressemeddelelse.

Udgangspunktet må være, at der ikke skal være nogen beskatning af det frie ord.

Ifølge Aftenposten kommer momsfritagelsen til at gælde digitale produkter, der bredt dækker »nyheds- og aktualitetsstof, som er rettet mod offentligheden«.

Det er dermed ikke alle norske medier, som får glæde af momsfritagelsen, der blev fremsat som forslag under de norske finanslovsforhandlinger sidste år, men først godkendt af det europæiske frihandelsorgan EFTA i går. Fagpressen er for eksempel ikke omfattet.

Politikere, se mod Norge

Hos dagbladenes interessenetværk under Danske Medier finder man de norske politikeres beslutning »meget interessant«. Formand Ole Dall, der også er chefredaktør på Skive Folkeblad, opfordrer derfor den danske regering til at se nærmere på det norske eksempel.

»Hvis det ikke kolliderer med EU-juraen, er det oplagt, at nulmoms kommer til at gælde for andet end printdagblade«, siger han.

Der er lavere produktionsomkostninger forbundet med at drive digitale end print medier, hvorfor er der alligevel ifølge dig gode grunde til at udvide momsfritagelsen?

»Udgangspunktet må være, at der ikke skal være nogen beskatning af det frie ord. Når man har en situation, hvor alle er klar over, at de private medier er i en voldsom konkurrence med de massivt støttede statsmedier, synes jeg, det er sund fornuft, at man ser til, hvad Norge finder ud af, fordi de har samme udfordring med at sikre et mangfoldigt udbud af private medier«.

Statens udgifter til momsfritagelse halveret

Mens spørgsmålet om momsfritagelse har præget den norske kulturdebat de seneste par måneder, har de danske medier og politikere ikke for alvor taget hul på debatten endnu.

Som den første store spiller luftede Lisbeth Knudsen i foråret ideen om at udvide momsfritagelsen til også at gælde digitale medier.

I sit høringssvar til det såkaldte Public service-udvalg efterlyste den daværende direktør for Berlingske Media, at politikerne i første omgang kiggede nærmere på e-aviserne.

»Det er på tide, at man ser på momsen på digitale medier, fordi det er begyndt at spille en langt større rolle end tidligere,« sagde Lisbeth Knudsen, der nu er direktør i Mandag Morgen, til Finans.dk.

I takt med at avisernes oplagstal er faldet, er statens udgifter i forbindelse med momsfritagelsen faldet fra 995 millioner i 2010 til ifølge skat 477 millioner i 2014.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden