forbruger. Indtil nu har man på Facebook kunnet filtrere slagtilbud fra og nøjes med vennernes statusopdateringer, hvis man installerede en adblocker. De dage er forbi nu, hvis man tilgår det sociale medie fra en computer.
Foto: JENS DRESLING

forbruger. Indtil nu har man på Facebook kunnet filtrere slagtilbud fra og nøjes med vennernes statusopdateringer, hvis man installerede en adblocker. De dage er forbi nu, hvis man tilgår det sociale medie fra en computer.

Medier

Nu kan du ikke gemme dig for Facebooks annoncer

Det sociale medie går til modangreb på adblockere.

Medier

Det er slut med at narre Facebook for at undgå skoreklamer og rejseannoncer, mens man scroller ned igennem sit nyhedsfeed. For det regerende sociale medie, der har 1,7 mia. brugere månedligt, tager nye redskaber i brug, så såkaldte ad-blockerprogrammer ikke får nogen effekt fremover. Det skriver Wall Street Journal.

»Facebook er reklamestøttet. Reklamer er en del af Facebook-oplevelsen, de er ikke noget påkilstret«, udtaler Andrew Bosworth, vice president for Facebook’s reklame og forretningsplatform til avisen.

At brugerne kan installere adblocker-programmer, der filtrerer annoncer fra, har længe været et problem for online medier, da det er her, de skal hente deres indtjening. Facebook placerer selv sine annoncer og kan derfor integrere dem så godt, at de bliver svære at skelne fra det øvrige indhold. For flertallet af online-medier er det svært at stille noget op, da de får en trejdepart til at stå for annonceplaceringerne, hvilket gør det nemt for adblocker-programmerne at identificere og dermed skjule reklamerne.

LÆS ARTIKEL

Selv om Facebooks nye tiltag er et indbreb i brugernes frihed til at vælge, hvad de vil udsættes for, skal man ikke overreagere, mener firmaet Eyeo GmbH, der står bag det populære program Adblock Plus. På firmaets blog kan man mellem linjerne læse, at de er klar til at samle handsken op: »katten-efter-musen-lege i teknologibranchen har været her lige så længe som spammere har forsøgt at undgå spamfiltre«.

Facebooks nye tiltag gælder udelukkende desktop-computere, da det er de færreste, der har installeret adblockere på deres smartphones og tablets.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce