0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Annoncører i hobetal trækker sig fra Den Korte Avis

Klager får store annoncører til at stoppe med at finansiere det kontroversielle netmedie

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
PETER HOVE OLESEN (arkiv)
Foto: PETER HOVE OLESEN (arkiv)
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Først var det Nordea. Så Sportsmaster. Sidenhen fulgte Just-Eat, YouSee, Ikea og en hel række andre virksomheder.

Fælles for dem er, at de alle siden i går har meldt ud, at de ikke ønsker at annoncere - og dermed lægge penge - hos det kontroversielle netmedie Den Korte Avis, der er kendt for at have en ekstremt kritisk holdning til islam og indvandrere.

Den Korte Avis er startet af debattør og forfatter, Ralf Pittelkow og tidligere folketingsmedlem og minister for både socialdemokraterne og Vestre, Karen Jespersen.

Vi vurderer altid, hvor vi annoncerer, og i dette tilfælde har vi vurderet, at Den Korte Avis' journalistiske profil ikke passer til Nordea. Derfor har vi valgt at stoppe annoncerne

Det startede med, at en facebookbruger ved navn Tommy skrev til Nordea på Facebook og spurgte, hvorfor de ville støtte et medie som Den Korte Avis.

Kort tid efter svarede Nordea, at de ikke selv havde valgt annoncepladseringerne, men derimod købt en annoncepakke gennem et mediebureau.  Men, skrev Nordea, »Vi har dog bedt vores samarbejdspartnere om at stoppe den, så vi fremover ikke kommer til at annoncere i mediet.«

Forkert profil

Annoncerne er stoppet fordi, mediet ikke passer til bankens profil, oplyser banken til Jyllands-Posten.

»Vi vurderer altid, hvor vi annoncerer, og i dette tilfælde har vi vurderet, at Den Korte Avis' journalistiske profil ikke passer til Nordea. Derfor har vi valgt at stoppe annoncerne,« siger Nordeas marketingschef, Kim Grue til Jyllands-Posten.

Siden da har endnu flere annoncører trukket sig fra Den Korte Avis, heriblandt Ikea, YouSee, TUI (tidligere Star Tour, red.) og Just-Eat, efter at facebookbrugere har gjort dem opmærksomme på, at deres annoncer er havnet hos Den Korte Avis.

Der er dog ikke alle steder, at Nordeas beslutning om at stoppe annonceringen er faldet i god jord. På bankens facebookside kritiserer flere kunder banken for at ligge under for politisk korrekthed.

En lignende sag, der involverer danske LEGO, forløb sidste måned i Storbritannien. Her valgte legetøjsgiganten at trække sine annoncer fra den kontroversielle tabloidavis Daily Mail efter opfordring fra en organisation, der går under navnet Stop Funding Hate.

Det er endnu ikke lykkedes at få en kommentar af Ralf Pittelkow.