0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Studerende om højreradikalt netfænomen: »Min bror på otte er begyndt at komme med racistiske kommentarer«

På Handelsgymnasiet Niels Brock talte eleverne så meget om den højreradikale politiker Rasmus Paludan, der er blevet et internetfænomen, at lærerne arrangerede en temauge. Vi tog på besøg.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Alexander Sjöberg
Foto: Alexander Sjöberg

Unge om højreradikalt netfænomen: »Hvis han dukkede op i ghettoområderne, og der ikke kom nogen mennesker, ville han jo blive til grin«

Medier

Klokken er otte, og festsalen på det erhvervsorienterede eux-gymnasium Niels Brock ved Nørreport i København er stuvende fuld. Hele 2. årgang er samlet til temauge – emnet er Rasmus Paludan, en højreradikal politiker uden reel indflydelse, men med en stor og meget ung følgeskare på især Facebook og YouTube. Samtidig er han kontroversiel pga. sine talrige demonstrationer i udsatte boligområder, og provokation er en central del af Rasmus Paludans portefølje – det kan du læse mere om her.

Rasmus Paludan har også været et stort emne her på Niels Brock. Alle stolepladser er fyldt til morgensamlingen, og snakken går blandt andet på, hvorfor vi – medierne – ikke giver en politiker som ham mere opmærksomhed, når nu så mange af de unge går op i ham. Det er meget sigende, at det faktisk er eleverne selv, der er årsag til emnevalget. Eller rettere: De talte så meget om det i klasselokalerne, at det kom på dagsordenen. En nedefra-og-op-beslutning, som underviser Mikkel Kofod kalder det:

»Rigtig mange elever bruger pauser på at tale om Rasmus Paludan. Der er et element af almendannelse i det, for mange af eleverne sætter lighedstegn mellem masser af likes og klik og politisk indflydelse. Og den holdning vil vi gerne udfordre«.

Mikkel Kofods kollega Ninna Pedersen tilføjer:

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere