0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Google indgår aftaler med medier: Vil betale for nyheder

Google indgår aftale med udvalgte medier i tre lande om betaling for nyheder. Det kommer efter års kritik.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Susana Bates/Ritzau Scanpix
Foto: Susana Bates/Ritzau Scanpix
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Google vil begynde at betale særligt udvalgte udgivere i mediebranchen penge for deres nyheder.

Google planlægger at samarbejde med journalister og udgivere om at præsentere deres historie online.

Det gælder i første omgang medier i Tyskland, Brasilien og Australien, der er indgået partnerskabsaftaler med. Det skriver Google på sin blog torsdag.

Det kommer efter adskillige års hård kritik af Google, Apple og Facebook for at udsuge mediebranchen og skovle milliarder af annoncekroner, som tidligere var med til at understøtte aviser og andre nyhedsmedier.

Google forklarer ikke, hvordan det journalistiske indhold skal gøres tilgængeligt for brugerne. Det oplyses heller ikke, hvad udgiverne kan ventes at tjene på arrangementet og hvordan.

I Tyskland er samarbejdspartnerne ugemagasinet Der Spiegel og avisen Frankfurter Allgemeine.

Indtil nu har Google ifølge dpa hårdnakket afvist at betale for andre udgiveres nyhedsindhold. Det har bragt selskabet i et stærkt modsætningsforhold til udgiverne.

I Tyskland gælder det i særlig grad til mediehuset Axel Springer.

»En levende nyhedsindustri betyder noget, måske nu mere end nogensinde før, mens folk leder efter oplysninger, de kan stole på midt i en pandemi og en voksende bekymring for racemæssig uretfærdighed rundt om i verden«, skriver Googles næstformand, Brad Bender, på selskabets blog.

Selskabet siger, at det er dets agt at udbrede partnerskabet til endnu flere landes medier.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts