0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Jacob Mollerup: Det fremragende ’Ultra Nyt’ burde udkomme lige så ofte som de voksnes nyhedsudsendelser, men det har politikerne spændt ben for

Medieforliget fra 2018 spænder nu for alvor ben for DR’s bestræbelser på at nå store børn og unge voksne. Meget godt indhold kan kun distribueres på halv kraft. Herunder de fremragende nyhedsudsendelser for de 9-14-årige. Det skriver Jacob Mollerup i denne uges mediekommentar.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Ekström
Foto: Anders Ekström

Ultra Nyt-værterne Anna Lin Lundsgaard og Jonas Madsen er både talentfulde og arbejder professionelt med relevante emner, der behandles med respekt for børnene.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvad har været det hårdeste at komme igennem i første del af 2020, spurgte MediaWatch i forrige uge DR’s mediedirektør, Henriette Marienlund. Hun forklarede om DR’s centrale ambition om at nå flere unge:

»Derfor gjorde det ondt, da vores dækning på vores unge brands Ultra og DR 3 faldt betragteligt, da vi lukkede flowkanalerne lige efter nytår. Alene på DR 3 er dækningen i målgruppen faldet fra 21 procent sidste år til 10 procent nu. Det bliver svært at vinde hjem igen, da indhold og distribution hænger så tæt sammen«, erkendte DR-direktøren.

Det er en alvorlig sag. Det handler om kvalitetsindhold til de yngre mediebrugere. Hvis DR yderligere mister forbindelsen til den gruppe, er det et skud under vandlinjen for dansk public service. Ikke fordi det partout gælder om at få unge til at se DR i tide og utide – de har forhåbentligt for det meste noget bedre at tage sig til. Men hvis det samlede public service-tilbud på flowkanaler og på nettet er irrelevant eller ikke når de store børn og unge voksne, vil det på sigt virkelig svække den grundpille i det danske mediesystem, som hedder et solidt public service-tilbud.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts