Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Anders Von Greffelstejn
Foto: Anders Von Greffelstejn

Kamp. Stockholm og København kæmper om den internationale opmærksomhed. Her er vi backstage hos Malene Birger under modeshowet i august 2010.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Svenskerne presser dansk modeuge

I næste uge indledes modeugerne i Stockholm og København.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I denne sæson har svenskerne for alvor oprustet kampen for at blive Skandinaviens førende modeby.

Stockholm Fashion Week har mere end 30 modeshow i den officielle kalender, et stort sponsorat fra Mercedes-Benz i ryggen og omfattende international interesse.

»Den svenske modebranche slutter i stigende grad op om Stockholm Fashion Week, og i denne sæson har vi venteliste, fordi flere svenske designere gerne vil afholde show under modeugen«, fortæller Anna Eriksson, som er projektleder for organisationen Association of Swedish Fashion Brands, ASWB, der står bag modeugen.

I år har de haft stor succes med at få de svenske mærker til at afholde deres modeshow i Stockholm. Og ambitionen er, at modeugen til august vil blive udvidet med flere dage og show.

»Stockholm har et klart momentum lige nu. Vi får besøg af både amerikansk, canadisk og engelsk Elle samt af det amerikanske modemagasin In Style, og jeg tror, at interessen vil fortsætte langt ind i fremtiden, fordi vi har nogle meget stærke internationale brands med store annoncebudgetter og butikker i udlandet«, siger Anna Eriksson.

Modebyer i miniformat
I København vil man kunne opleve 35 show fordelt over tre dage, og for første gang i flere år, er der ingen svenske virksomheder, der planlægger at deltage.

Men der er dog langt endnu, hvis Stockholm skal blive en international modeby, mener Lise Skov, som er lektor på CBS og bl.a. har undersøgt den internationale modebranche.

»Selv om Berlin er klart den største, så er de alle tre forholdsvist perifere i forhold til etablerede modebyer som Paris, Milano, New York og London. Derfor kan man ikke tale om, at hverken Berlin, Stockholm eller København på længere sigt vil blive verdens femtestørste modeby. De vil tværtimod skulle konkurrere om deres positioner, og det lader til, at Stockholm oplever en fornyet interesse«, siger Lise Skov, som bemærker, at den danske modebranche har talt meget om et dansk-svensk samarbejde, mens Stockholm ikke sammenligner sig med København.

København skal forberede sig på, at skulle kæmpe for opmærksomheden i de næste mange år.



»Stockholm betragter sig som Skandinaviens hovedstad. Og det er synligt fra det øjeblik, man lander i lufthavnen. Her møder man portrætter af store svenskere som instruktøren Ingmar Bergman, skuespillerinden Greta Garbo og modedesignere som Johan Lindeberg og Jonny Johansson fra Acne. De signalerer, at Stockholm kan selv. København skal forberede sig på, at skulle kæmpe for opmærksomheden i de næste mange år«.

I Sverige fremhæver Anna Eriksson sponsoratet fra Mercedes-Benz som en stærk drivkraft for de store ambitioner. Bilmærket sponsorerer modeugerne i New York og Berlin, så sponsoratet har stor symbolsk og praktisk betydning for de svenske brands.

Det letter nemlig adgangen til et internationalt netværk af pressefolk og VIP’s, ligesom det gør det muligt at skabe en synergi-effekt mellem de forskellige modeuger via udstillinger, modeshow og happenings.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Over 90.000 besøgende Under den seneste modeuge i Berlin arrangerede ASWB og Svenska Institut således en udstilling med den svenske modefotograf Camilla Åkrans, som arbejder for magasiner som Harpers Bazaar og amerikansk Vogue, mens et andet galleri blev brugt til at vise kortfilm fra en række svenske designere.

Fremstødet blev afsluttet med et modeshow, hvor de tre svenske talenter Camilla Norrback, Ida Sjöstedt og Diana Orving viste deres kollektioner frem for et udvalgt publikum.

Ifølge Anna Eriksson er det essentielt at være synlige under den tyske modeuge, fordi modeugen tiltrækker over 90.000 besøgende samt internationale berømtheder, som garanterer en bred dækning i den internationale modepresse.

Vogue besøger København
I Danmark er man også yderst bevidst om den stigende konkurrence fra både Stockholm og Berlin. Simon Hansen er projektleder på brancheorganisationen Dansk Mode og Textil, og han står bl.a. for at invitere internationale pressefolk og indkøbere til den danske modeuge.

Medier som Monocle, Selectism og Vogue har allerede sagt ja til at besøge København, og Simon Hansen anslår, at der vil være et mindre fald i antallet af udstillede brands på de danske modemesser; ca. 2.400 mod 2.532 brands under den seneste modeuge i august. Han forventer til gengæld et godt besøgstal.

»Det er stadig for tidligt at sige, hvor mange besøgende vi får. Men Berlin oplevede en stigning på syv procent, og jeg tror også, at vi vil opleve en stigning i København«, siger Simon Hansen. Direktøren for Danish Fashion Institute, Eva Kruse, er også positiv overfor udviklingen i København.

I Danmark er der plads til de mindre virksomheder, og København er desuden blevet rigtig god til at inkorporere modeugen i byens kulturliv

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Denne kommende modeuge bliver meget præcis. Virksomhederne fokuserer al energi på salg og presseomtale, og så har messerne samarbejdet omkring både busser og biler, så indkøberne hurtigt kan komme rundt mellem de forskellige messer«, siger Eva Kruse, som ikke frygter hverken den tyske eller den svenske konkurrence.

»Den tyske modeuge fokuserer på de store internationale modemærker, der kan kaste virkelig store beløb efter en stand på messen. I Danmark er der plads til de mindre virksomheder, og København er desuden blevet rigtig god til at inkorporere modeugen i byens kulturliv. Der bliver arrangeret udstillinger og butiks-events, og vi får international ros for stemningen i København«.

»Kom så Sverige«

Og Eva Kruse har ikke opgivet tanken om at få de svenske modevirksomheder til at blive en del af den danske modeuge. Stockholms modeuge er splittet op i en uge med modeshow og en uge med modemesse, mens den danske modeuge oplever en synergi-effekt ved at afholde modeshow i samme periode, som der afholdes modemesser. »København tiltrækker stadig de bedste indkøbere i Norden, og derfor er det kun et spørgsmål om tid, før de svenske modehuse rykker deres aktiviteter til København«, mener Eva Kruse.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden