Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

philo. Det franske modehus Céline stod for et af de mest hypede modeshows under den nyligt overståede modeuge i Paris. Chefdesigneren Phoebe Philo skabte en enkelt kollektion med fokus på luksuriøse materialer som pels og kashmir i farver som beige, bordeaux og chokoladebrun.
Foto: Francois Mori/AP

philo. Det franske modehus Céline stod for et af de mest hypede modeshows under den nyligt overståede modeuge i Paris. Chefdesigneren Phoebe Philo skabte en enkelt kollektion med fokus på luksuriøse materialer som pels og kashmir i farver som beige, bordeaux og chokoladebrun.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Paris satte fokus på enkel luksus

Flade sko, løse bukser og elegante vinterfrakker var blandt tendenserne ved modeugen.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Under modeugen i Paris var der en god stemning i den eksklusive Celiné-butik på shoppinggaden Avenue Montaigne.

Hylderne var nemlig gabende tomme, og overalt i gaderne så man modejournalister, stylister og kendisser med fyldte shoppingposer fra det franske modehus.

LÆS ARTIKEL: Siden den britiske designer Phoebe Philo blev ansat som kreativ chef for Céline i 2008, har hun formået at gøre huset til et af verdens mest omtalte modebrands ved at fjerne al overflødig pynt og fokusere på rene snit i luksuskvaliteter.

Derfor var Céline-showet i søndags også en af de mest hypede begivenheder under den parisiske modeuge.

Inspireret af bilinteriør
Og den 38-årige designer skuffede ikke med sin enkle vinterkollektion, der var inspireret af interiøret i klassiske luksusbiler.

LÆS ARTIKEL:

Det handlede om enkle strømlinede silhuetter i farver som sort, chokoladebrun, kamel og cognac kontrasteret af mandarin og en sart rosa.

Den 38-årige designer skuffede ikke med sin enkle vinterkollektion, der var inspireret af interiøret i klassiske luksusbiler

De smalle uldbukser havde fået en stribe læder i siden, og flere af skoene havde en lav hæl, så man snildt kunne hoppe ind i bilen og træde på speederen.

Imponerende gæsteliste
Phoebe Philo eksperimenterede desuden med et underspillet print, man genkender fra teksturen i træinteriøret i vintagebiler. Printet blev brugt til 1960’er-inspirerede toppe med korte ærmer og et par enkle cigaretbukser med slidser ved anklen, der understregede den praktiske stemning, der præger Philos vision.

Og det er en vision, der vækker genklang i den internationale elite af modefolk, der ellers er berygtet for sin hang til mere ekstravagante designere.

Gæsterne talte bl.a. folk som chefredaktøren på italiensk Vogue, Franca Sozzani, moderedaktøren på japansk Vogue, Anna Dello Russo, og modefotografen Inez Van Lamsverde, som alle er blevet spottet i Célines enkle frakker og har været med til at underbygge Phoebe Philos succes.



McCartneys karrierekvinde
Hos den 39-årige Stella McCartney blev der også arbejdet med rene silhuetter med fokus på farver og print. Den britiske designer åbnede sit modeshow med en sort slå om-kjole i et stift transparent materiale, der gav kjolen skulpturel fornemmelse med klare referencer til 1980’ernes karrierekvinder.

Kjolen markerede kollektionens enkle præmis, der handlede om kontrasten mellem maskuline silhuetter og en mere kropsbevidst sexet tilgang med fokus på barm og talje. Der var oversizejakkesæt, herrefrakker med brede skuldre og løse herrebukser sat sammen med flade collegesko.



Men Stella McCartney havde ikke glemt celebre fans som skuespillerinden Gwyneth Paltrow eller sangerinden Madonna, og showet blev afsluttet med timeglasformede cocktailkjoler med transparente paneler langs siden og feminine polkaprikker.

McCartney udfordrer ikke
Stella McCartney er ikke en designer, som forandrer eller udfordrer modebilledet.

Men hun er, ligesom Phoebe Philo, eminent dygtig til at skabe gode kollektioner, hvor kunden selv kan plukke enkeltdele ud og bruge dem sammen med sin allerede eksisterende garderobe.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og det virker både nyskabende og særdeles relevant i en tid, hvor forbrugerne mere end nogensinde før orienterer sig på nettet og selv er i stand til at vælge de ting, der passer til deres garderobe og livsstil.

Bikerstøvler fra Chanel
De to kvindelige designere er de tydeligste eksponenter for en tendens, der tager udgangspunkt i hverdagen frem for i en fantasi om en imaginær kvinde. Deres vision er realistisk, og den tilgang har for alvor smittet af på de franske modehuse denne sæson.

Mærker som Chanel og Givenchy, der ellers er kendt for mere ekstravagante eller virkelighedsfjerne kollektioner, er nemlig gået i en mere jordnær retning.

LÆS ARTIKEL:

Hos det franske modehus Chanel vendte den 77-årige chefdesigner, Karl Lagerfeld, ryggen til ekstravagante aftenkjoler og høje hæle.

Flere af modellerne var blevet stylet med små trusser, bare ben og korsetter i lak, men når kollektionen lander i forretningerne, er det håndværket og det elegante design, der vil blive påskønnet

Han valgte i stedet at sende modellerne ind i punkinspirerede herrebukser med flade bikerstøvler og snøresko, mens den klassiske tweedjakke blev brugt uden på oversizehabitjakker i et look, der ville fungere lige så godt til en søndagsfrokost på Hotel D’Angleterre som til en rockkoncert i Vega lørdag aften.

Sexede nederdele i silkesatin
Hos modehuset Givenchy var der også fokus på gode enkeltdele frem for et mere helstøbt look.

Godt nok sendte chefdesigneren, Riccardo Tisci, modellerne ind på catwalken med irgrønne briller og cykelhjelme med katteører, men fjerner man ’pynten’, står man tilbage med en cool kollektion af sexede nederdele i sort silkesatin og elegante spadseredragter til Givenchys ældre målgruppe, mens yngre kvinder formentlig vil stå i kø for de cool veloursweatere med pinup-prints, der var inspireret af det amerikanske 50’er-ikon Bettie Page.

Kate Moss’ comeback

Selv chefdesigneren for det franske modehus Louis Vuitton, Marc Jacobs, valgte denne sæson at præsentere en mere anvendelig vinterkollektion, da han afsluttede den franske modeuge med et spektakulært show onsdag formiddag. Set-uppet var ellers sprængfarligt.

Scenen var bygget op omkring fire elevatorer, der førte modeller som Kate Moss, Freja Beha og Naomi Campbell op fra gulvet iklædt 50’er-inspirerede jakker, skulpturelle frakker og knælange læderstøvler.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS OGSÅ

Flere af modellerne var blevet stylet med små trusser, bare ben og korsetter i lak, men når kollektionen lander i forretningerne, er det håndværket og det elegante design, der vil blive påskønnet og ikke de vulgære styling-tricks.

Louis Vuittons tøj er nemlig lige så langtidsholdbart som husets klassiske rejsetasker, og det lader til at være den eneste opskrift, der kan lokke forbrugerne til at besøge butikkerne lige nu.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden