Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Designkopiering. Designeren Silas Adler står bag en af de små modevirksomheder, der har oplevet at se sit design efterlignet.
Foto: SIMON FALS

Designkopiering. Designeren Silas Adler står bag en af de små modevirksomheder, der har oplevet at se sit design efterlignet.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Modetyveri presser små designere

Juridiske gråzoner og dyre advokater afholder små designere fra sagsanlæg i kopisager. Flere sager har deres udspring under modeugen, der åbner i morgen.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den danske designer Silas Adler fik i 2009 ideen til at fjerne en del af skyggen på en klassisk hattemodel, så den blev en hybrid mellem en kasket og den klassiske hattemodel fedora.

Hatten blev en succes og prist i branchen som original og nytænkende.

LÆS OGSÅ

Derfor blev designeren, der driver mærket Soulland, overrasket, da det, der lignede præcise efterligninger af hans design, et par sæsoner senere var at se på catwalken hos den gigantiske britiske tøjkæde Topshop og flere andre store koncerner.

»Nogle af hattene ser ud til at være meget, meget stærkt inspireret af mit design, mens jeg vil mene, at andre er direkte kopierede«, siger Silas Adler.

Ikke råd til retssag
To advokater med mere end 20 års erfaring inden for ophavsret er enige.

»Jeg vil mene, det er en kopi. Den ville jeg ikke være bange for at tage i retten«, siger Johan Løje, advokat for foreningen Danske Designere.

Han bakkes op af advokat Lars Karnøe fra Chas. Hude, der rådgiver modevirksomheder i kopisager.

Alligevel er Soullands sag aldrig havnet for en dommer – sagsomkostningerne på mindst 100.000 kroner oversteg langt det, virksomheden havde råd til på daværende tidspunkt.

En stigende tendens
Silas Adlers sag er langt fra enestående.

Advokat Johan Løje oplever især under den københavnske modeuge, der starter i morgen, at modevirksomhederne lader sig inspirere af hinanden – resultatet er stadig flere kontroverser om kopiering.



Og tendensen, hvor små virksomheder føler sig magtesløse, når de bliver kopierede af de store modevirksomheder, er stigende, lyder det fra brancheorganisationen Dansk Mode og Textil.

Her tager man sig årligt af omkring 25 kopisager, men ifølge organisationens chefadvokat, Mikkel Gudsøe, er antallet af små designere, der kommer i klemme, reelt større.

En juridisk gråzone

Dels repræsenterer Dansk Mode og Textil kun knap 40 procent af landets modevirksomheder, og dels opgiver mange designere, som Silas Adler, at rejse sagen. »De store kan ofte slippe af sted med at kopiere, fordi de små står ret hjælpeløse«, siger Mikkel Gudsøe. Mange kopisager bliver i stedet afgjort med et forlig , og det gør området svært at navigere i. Der mangler retspraksis, siger Stina Teilmann-Lock, lektor med speciale i ophavsret og design. »Det bliver en gråzone, og det kan være med til at styrke de stores magt«.





Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden