Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nethandel. Fitbay er det seneste skud på stammen af hjælpemidler, der skal gøre det nemmere at købe tøj på nettet.
Foto: JENS DRESLING (arkivfoto)

Nethandel. Fitbay er det seneste skud på stammen af hjælpemidler, der skal gøre det nemmere at købe tøj på nettet.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Find din body double på Fitbay

Nyt dansk it-projekt vil øge chancen for at man får den rigtige størrelse via nettet.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det første, jeg bliver bedt om at gøre, da jeg har registreret mig som bruger af Fitbay, er at beskrive min kropsform.

Jeg kan vælge mellem en stribe stregtegninger af kroppe. Der er en pæreformet, en med brede skuldre og smal talje og en helt firkantet. Og hvad med selve torsoen, vil databasen vide? Og armene? Er de korte i forhold til kroppen? Eller lange?

Højden bliver også kodet ind, og så er jeg klar til at gå på jagt i det virtuelle prøverum. Meningen med Fitbay er, at jeg ved at oplyse en række fysiske detaljer kan blive sat i forbindelse med andre mennesker, som har samme kropsform som mig.

Vi skal ikke mødes eller bytte tøj, men hvis jeg kan se, at mine body doubles har gjort et godt køb, kan det være, at jeg har lyst til at prøve noget af det samme.

Fitbay er det seneste skud på stammen af hjælpemidler, der skal gøre det nemmere at købe tøj på nettet. Nethandel er populært. I oktober 2014 var tøj, sko og smykker den mest handlede varekategori på nettet herhjemme (ifølge brancheorganisationen FDIH), men mængden af returvarer er enorm. Nogle netbutikker skal håndtere op til 40 pct. returvarer, og det er dyrt for dem.

Og så er det ikke mindst møgirriterende for os kunder, når vi ikke rammer den rigtige størrelse.

Det må man kunne gøre noget ved, tænkte Christian Wylonis og fire venner, og i 2013 stiftede de Fitbay, som de kalder et socialt medie for kroppe.

»Jeg er 188 cm høj og har en ekstra lang overkrop. Det er svært for mig at finde skjorter, der er lange nok. Jeg har efterhånden lært, at Eton-skjorter passer mig perfekt. Jeg kan gå ind i Illum og købe dem uden at prøve«, fortæller Christian Wylonis.

Markedsanalyse

Det lyder som en typisk maskulin måde at shoppe på: praktisk, hurtig, uden forandring. Men Christian Wylonis ville faktisk gerne prøve andre mærker, så han gik i gang med at analysere markedet for nethandel med modetøj. Det er det, man gør, når man er uddannet ingeniør og arbejder for konsulentfirmaet McKinsey.

Resultatet bragte ham ikke videre, selv om der findes programmer som Fits.me, True Fit og Fitiquette, der kan hjælpe med at omregne mål til størrelser.

Det sociale kom ind i billedet, fordi Christian Wylonis er uddannet i USA. Mens han studerede på Dartmouth College lancerede en ung Harvard-elev, Mark Zuckerberg, Facebook i et forsøg på at skabe mere kontakt mellem de studerende.

»Dartmouth var en af de første skoler, der kom med på Facebook. Universitetslivet ændrede sig over night«, siger Christian Wylonis. Tilbage i Danmark var han med til at udvikle Unibar for danske studerende, og siden har sociale medier og e-handel optaget ham.

Født globalt

Tanken er, at Fitbay skal være en slags Facebook eller Instagram med fokus på udveksling af mode.

»At finde nyt tøj er ikke et fysikforsøg. Det giver ikke nødvendigvis et godt resultat, at man kender sin størrelse. Størrelser varierer fra land til land og mærke til mærke. Derfor er det visuelle en hjælp: Du ser en person, der minder om dig. Du følger ham eller hende og bliver opmærksom på tøj, der kan passe dig også«.

Fitbay vil efterfølgende linke brugerne videre til mærkernes netbutikker. Det er her, at fremtidens indtægter skal komme fra. Foreløbig er projektet ved at blive bygget op, men ambitionerne er store.

Platformen har i løbet af året fået 100.000 brugere. 70 pct. bor i USA, og firmaet er født med internationale ambitioner. 2 personer passer et kontor i New York, og 15 andre sidder tæt sammen i det indre København.

Christian Wylonis pendler på tværs af Atlanten og ligner med baseballkasket og cardigan en moderne it-iværksætter med konstant jetlag.

»Stil er en lokal ting. Amerikanske mænd klæder sig anderledes end danske, og det er en udfordring for os at matche brugerne med hinanden på tværs af grænser. Men vi har valgt at orientere os globalt fra begyndelsen, fordi nethandel er grænseløst«, siger den 30-årige direktør.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

At Fitbay på en ny måde tager fat på en af nethandlens store udfordringer, returvarer, har allerede givet genlyd. Vogue, Financial Times, Businessweek, New York Times og Fortune har de seneste måneder skrevet om danskerne. Særligt efter Fitbay fik en kapitalindsprøjtning fra den svenske venturefond Creandum, der tidligere har investeret i streamingtjenesten Spotify.

Lidt for intimt

Næste delmål bliver at nå en million brugere. Det sker om et år, lover Christian Wylonis. Lige nu er Fitbay ved at finde ud af, hvor meget (eller hvor lidt) brugerne egentlig har lyst til at dele med hinanden.

En ting er kropsform og armslængde, noget andet er mere intime informationer.

Det lærte Fitbay på den hårde måde, da man i begyndelsen bad kvinder om at opgive brystmål, straks de var logget ind. Det gav negative reaktioner, og den form for nærgående detaljer bliver man fremover kun bedt om at opgive, når man er etableret som bruger og føler sig tryg.

Desuden kan man selv vælge, hvor meget man har lyst til at dele med sine potentielle body doubles og resten af de besøgende i det virtuelle prøverum.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden