Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ikonisk. Hawaiiskjorten opstod i surfer miljøet i 1930'erne. Siden er den poppet op i moden igen og igen. Her en model anno 2015 fra mærket April77.
Foto: PR-foto

Ikonisk. Hawaiiskjorten opstod i surfer miljøet i 1930'erne. Siden er den poppet op i moden igen og igen. Her en model anno 2015 fra mærket April77.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hawaiiskjorten er tilbage

De kulørte hawaiiskjorter, lige dele kærlighed og kitsch, er igen moderne.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jeg kunne ikke lade være med at smile, da jeg åbnede en nyhedsmail fra tøjkæden Uniqlo.

’Den tropiske skjorte er ankommet’, hed det glade budskab i reklamen, og det føltes, som om sommeren virkelig var begyndt, da jeg så billederne af mænd i kortærmede skjorter i klare farver med blomster og blade som motiver.

Tropiske skjorter er et andet navn for hawaiiskjorter, og meningen er den samme: Her er en beklædningsgenstand, der oser af ferie og afslapning, har et indbygget element af retro og giver licens til at sætte hverdagens tempo ned. Som Dale Hope, forfatter til bogen ’The Aloha Shirt: Spirit of the Islands’ har sagt:

»En hawaiiskjorte giver dig tilladelse til at tage en ekstra øl«.

De lette, ofte storblomstrede skjorter oplever lige nu et comeback i moden. De seneste år har selv highend-mærker med en ellers stram stilopfattelse sendt Hawaii-inspireret design på markedet. Det gælder for eksempel Prada, Saint Laurent Paris og Dries Van Noten, der har sluttet sig til H&M, streetwearfolket og retrorockerne og hentet varme vinde og blide briser ind i kollektionerne.

Stilen matcher en anden af tidens klareste tendenser, der handler om blomsterprint, og det ligner begyndelsen på en sommer med skjorten uden på bukserne.

Et postkort på kroppen

Selv om de farverige gevandter i dag findes og produceres over hele verden, er Hawaii deres åndelige og historiske fødested. Lokalt kendes de som alohaskjorter med henvisning til det berømte ord for fred, der bruges i stedet for goddag eller hej på Hawaii.

Grundformen til skjorterne blev skabt af japanske indvandrere med udgangspunkt i det luftige materiale og snit, man kender fra kimonoer. En anden lokal slægtning er de lange muumuu-kjoler, der er udsmykket på samme facon som skjorterne. Motiverne fandt man fra begyndelsen i Polynesien og på stranden. Det var typisk noget med blomster, palmeblade, måske en ananas, en fisk eller en båd.

Desværre er det ikke alle, der matcher filmstjernerne på coolfaktoren, og der er et element af kitsch og 'kikset-far-på-ferie' over de larmende print

Den kommercielle alohaskjortes historie begyndte i 1935, da en lokal butik indrykkede en annonce i avisen The Honolulu Advertiser med et foto af en kulørt skjorte. De første kunder var surfere, men det store boom kom, da amerikanske soldater bragte alohaskjorter hjem til fastlandet efter Anden Verdenskrig.

I 1950’erne ramte turismen Hawaii og fik selv forstadsmænd i New Jersey til at drømme om drinks, blomsterkæder, huladans og andre former for exotica. Måske var de i biografen for at se Burt Lancaster og Frank Sinatra i ’Herfra til Evigheden’ (1953) og tænkte: »Hvis jeg får sådan en hawaiiskjorte, bliver jeg sej på en casual måde«.

Fænomenet har gentaget sig mange gange siden, mest markant da Tom Selleck gjorde skjorterne sexede i 1980’erne i rollen som privatdetektiv i tv-serien ’Magnum’. En anden markant bærer af det kulturelle ikon er i nyere tid George Clooney i ’The Descendants’ (2011) – en film, der kredser omkring traditioner på Hawaii.

Desværre er det ikke alle, der matcher filmstjernerne på coolfaktoren, og der er et element af kitsch og ’kikset-far-på-ferie’ over de larmende print. På Hawaii siges det, at man kan kende turister og nyere tilflyttere på, at de går med de vildeste skjorter. Man skruer ned for farverne, når man bliver en del af hverdagen i øgruppen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Den visionære

At vi stadig bruger alohaskjorter som mere end et postkort fra Hawaii, skyldes Alfred Shaheen. Han satte skjorteproduktionen i system i 1950’erne, byggede fabrikker og udviklede nye metoder til at trykke mønstrene på silke og rayon.

Og så fandt han ikke mindst mange af de motiver, som stadig ses på Hawaiiskjorter. En del kom fra historiske kilder, andre var en fortolkning af mødet mellem det tropiske paradis og periodens fremtidspositive samfundsudvikling.

Det var Alfred Shaheen, der designede den berømte røde skjorte, som Elvis Presley bar sammen med blomsterkrans og ukulele i filmen ’Blue Hawaii’ i 1961.

»Alfred Shaheen bragte hawaiiansk tøj ud i verden og ændrede det globale landskab for tekstil, mode og design for altid«, hed det ligefrem ikataloget, da hans design blev hyldet med en udstilling på Bishop Museum på Hawaii for et par år siden.

Tekstilpioneren, der døde i 2008, forstod desuden, at hvis man skal lykkes med at sælge skjorter med vilde print til mænd, der ellers ikke er meget for at vække opmærksomhed, må der skabes følelser. Det skal ikke bare være en skjorte med billeder af surfbrætter, man tager på. Man tager en stemning, en sindstilstand, en drøm på.

Drømmen forsøgte Shaheen og hans kollegaer på Hawaii at liste ind i verdens bevidsthed. I 1966 fik man overtalt lokale politikere og virksomheder til at indføre ’Alohafredag’, hvor det var okay at møde på job i hawaiiskjorte i stedet for jakkesæt og slips. Bølgen ramte senere kontorer i USA og kan ses som forløber for ’Casual Friday’-fænomenet.

Dokumentarfilm på vej

Der kommer hele tiden nye fortolkninger af hawaiiskjorten, men de gamle print og mønstre kan stadig vække opmærksomhed. Perioden fra 1935 til 1960 regnes som en guldalder, inden der gik flip og ironi i mønstrene.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Eksperten Dale Hope, der har skrevet bøger om alohaskjorter og er i gang med en dokumantarfilm, siger til Wall Street Journal, at recirkulation af designet fungerer, fordi håndværket på de ældre skjorter var i top.

»Det var mønstre med en lang historie, og i den periode blev der lavet rene kunstværker på skjorterne. Det var håndtryk, der afspejlede de romantiske sider af Stillehavet«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden