Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

MODEIKON Ivan Grundahl var både kontrasternes modeskaber. Han fokuserede på det fandenivoldske og æstetiker på en og samme tid.
Foto: ANNE-MARIE STEEN PETERSEN /Politiken-Tegning

MODEIKON Ivan Grundahl var både kontrasternes modeskaber. Han fokuserede på det fandenivoldske og æstetiker på en og samme tid.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ivan Grundahl: Den sorte silhuets modeskaber

Det danske modeikon Ivan Grundahl har markeret sig i både ind- og udland. Han blev 65 år.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Man skal holde fast i det skæve, og så bør unge designere ryge nogle flere joints«.

Sådan lød det, da Ivan Grundahl for et par år siden blev interviewet af det danske modemagasin Cover.

En rebelsk og fandenivoldsk tilgang til modeverdenen, der har været det danske modeikons varemærke, siden han for godt 40 år siden startede sin karriere som kvindetøjsdesigner.

Med sammensætningen af sorte silhuetter, militæruniformer og tylskørter har han gjort sig bemærket som en »avantgarde«, »innovativ« og »voluminøs« kunstner på såvel den danske som den internationale scene. En kunstner, der appelerer til kvinder, som har »mod til ikke at falde i et med tapetet«, som Berlingske har beskrevet det.

»Man skal holde fast i det skæve, og så bør unge designere ryge nogle flere joints«

Ivan Grundahl blev født i den nordjyske by Aars i 1951, og færdiggjorde i en alder af 21 år sin uddannelse fra Kunsthåndværkerskolen. Få år efter, i 1974, åbnede han dørene til sin første butik i Mikkel Bryggers Gade i indre København.

I dag kan man finde Ivan Grundahls tøj fra New York til Beirut og i 250 butikker verden over.

Modet til at gå egne veje

God stil er mødet mellem det »velopdragne og kropumulige«, har han udtalt i et interview med modemagasinet Cover. Han ville således på den ene side skabe røre og overraske med sine kollektioner og på den anden side vedholde et enkelt, æstetisk og arkitektonisk udtryk.

»Altså, det er ikke nok med en Hermès-taske, selvom det hjælper. Du skal også have karakter og modet til at gå egne veje«.

Det samme udtrykker han i et interview med Alt for Damerne i 2009.

»Hvis sandheden skal frem, er jeg overhovedet ikke interesseret i mode. Det skal have et kunstnerisk islæt, ellers er det ligegyldigt. Det skal ikke bare være tøj. Og al den snak om tendens-bølger -jeg er lige ved at kaste op«, siger han og tilføjer:

»En skøn cigar kan også være irriterende. Altså, det er ikke nok med en Hermès-taske, selvom det hjælper. Du skal også have karakter og modet til at gå egne veje«.

Ivan Grundahl døde dagen efter sin 65-års fødselsdag.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden