Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
På taget af Moesgaard opfører Det Kongelige Teater fortællingen om Røde orm.
Foto: Mads Nissen (arkiv)

På taget af Moesgaard opfører Det Kongelige Teater fortællingen om Røde orm.

Museum
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aarhus 2017 bruger små 14 millioner på spektakulær vikingeforestilling

Tre måneder inde i 2017 lægger kulturhovedstadsprojektet sit regnskab frem, så offentligheden kan se, hvilken kunst pengene går til.

Museum
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter kritik om lukkede budgetter fremlægger Aarhus 2017 nu en detaljeret oversigt over, hvad skatteydernes og sponsorernes penge bruges til i kulturhovedstaden.

Politiken har i flere måneder bedt om et regnskab og en oversigt over, hvilken kunst og kultur, folk får for pengene, men ifølge Aarhus 2017-ledelsen er oversigten først nu klar til offentliggørelse.

Det omfangsrige og detaljerede regnskab viser, hvilke kulturinstitutioner, projekter og events, der har fået del i de 317 millioner kroner, som er afsat til kunst og kultur, og programchef i Aarhus 2017, Juliana Engberg, er tilfreds med den status, hun kan gøre tre måneder efter åbningen af kulturhovedstaden:

»Altså – som programdirektør kan man da altid bruge flere penge til kunst, men vi har vredet så meget kunst ud af budgettet som muligt«.

Næststørste begivenhed er 'Røde orm'

Regnskabet, der kan ses som et øjebliksbillede af, hvordan økonomien i Aarhus 2017 tegner sig, er en omfattende størrelse med hundreder af poster fra de 5000 kroner til den lille forening for scenekunst, Maluna, til over 17 millioner kroner afsat til kulturhovedstadens åbningsceremoni i januar.

Den næststørste enkeltstående post på kulturbudgettet er teaterforestillingen ’Røde Orm’, som opføres på taget af det kulturhistoriske museum Moesgaard. Det Kongelige Teater står for at producere fortællingen om den unge vikingehøvding Røde Orm, en fortælling der bygger på Frans G. Bengtssons roman af samme navn.

I så stort et projekt er der brug for en organisation, der kan stå for markedsføring og kommunikation og sikre, at programmet kører, og at der er styr på økonomien

Til forestillingen, der spiller hen over sommeren, er der afsat intet mindre end 13,7 millioner kroner, og der er således tale om en af Fonden Aarhus 2017’s allerstørste satsninger. Allerede nu, næsten to måneder før premieren, er der solgt mere end 50.000 billetter.

Røde Orm koster mere end dobbelt så meget som arrangementet, der skal runde kulturhovedstadsåret af i december. Hvad der kommer til at foregå til afslutningsfesten, står endnu hen i det uvisse, men det fremgår af budgettet, at 2017-fonden vil bruge 5 millioner kroner på at sætte punktum for et år med flere hundrede kulturelle begivenheder.

Godt 55 millioner kroner i budgettet er afsat til såkaldte strategiske projekter, som skal bidrage til at skabe vækst og udvikling i Region Midtjylland. En stor del af dem, næsten 6 millioner, går til projektet ’Design to Improve Life’, hvor skoleklasser fra hele regionen over tre år dyster i at udtænke kreative løsninger på store udfordringer – for eksempel arbejder de med nye, bæredygtige transportformer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Aros er topscorer i Aarhus

To af de internationale kunstnere, som besøger Aarhus i forbindelse med Kulturhovedstaden, er musikeren og sangeren Anohni og kunstnerkollektivet Blast Theory. Sidstnævnte gennemfører i løbet af 2017 et kunstprojekt, der handler om at udtænke og drømme sig frem til en utopisk version af Aarhus i 2097. Fonden Aarhus 2017 har afsat 2,5 millioner kroner til henholdsvis Blast Theory’ og Anohnis aktiviteter.

Det har tidligere været fremme, at Fonden Aarhus 2017 valgte at tildele de 8 store kulturinstitutioner i Aarhus omtrent den samme pose penge, omkring fire millioner hver til at skabe kultur i forbindelse med Kulturhovedstaden.

Budgettet, som 2017-fonden nu lægger frem, viser imidlertid, at en af institutionerne har fået markant mere end de øvrige syv. Det er kunstmuseet Aros, som oprindeligt også skulle have haft fire millioner, men nu i alt får 7,5 millioner til ’The Garden’, en omfattende tre-trins-udstilling, som bevæger sig ud over museet og ud på gader og langs strande i Aarhus. Udstillingens første del åbner onsdag. Projektet er et af kulturhovedstadens fire 'Mega-events'.

Efter tre måneder med mange af de første aktiviteter i gang, kan ledelsen af Aarhus 2017 konstatere, at budgettet foreløbig holder:

»Der er balance mellem indtægter og udgifter«, siger en tilfreds økonomichef Erik Frisgaard.

Mere kultur end i andre kulturhovedstæder

Omkring 70 procent af det samlede budget eller godt 317 millioner kroner bruges til kultur og kunst, mens resten eller over 125 millioner kroner bruges på markedsføring, kommunikation, administration og lønninger. Det kan lyde af meget, men økonomichefen understreger, at fordelingen mellem posterne er på niveau med eller bedre end andre sammenlignelige kulturhovedstæder.

Et eksempel er Marseilles: Ifølge en evaluering fra EU-Kommissionen brugte Marseilles som kulturhovedstad i 2013 omkring 60 procent af sit budget på kultur, hvor Aarhus altså har afsat 70 procent.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Udgifterne til administration, kommunikation med mere er afgørende, siger økonomichef Erik Frisgaard:

»I så stort et projekt er der brug for en organisation, der kan stå for markedsføring og kommunikation og sikre, at programmet kører, og at der er styr på økonomien«, siger han.

»I sagens natur vil et kulturhovedstadsår altid være helt nyt for værtsbyen, så det kan aldrig blive business as usual. Der er ikke mange rutiner at trække på, og sådan er det bare«.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden