Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

branchetal. Etablerede kunstnere som f.eks. Jocke Bergs Kent (billedet) har formentlig øget indtægterne markant fra 2000-2008, mens årtiet har været en stor nedtur for de svenske pladeselskaber, konkluderer, svenske forskere.
Foto: MIRIAM DALSGAARD

branchetal. Etablerede kunstnere som f.eks. Jocke Bergs Kent (billedet) har formentlig øget indtægterne markant fra 2000-2008, mens årtiet har været en stor nedtur for de svenske pladeselskaber, konkluderer, svenske forskere.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Svenske musikere tjener mere end nogensinde

Har trods fildeling og piratkopiering øget indtægterne med 35 procent det seneste årti.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Svenske musikeres indtægter er vokset kraftigt det seneste årti.

Ifølge et forskningsprojekt har de svenske kunstnere øget indtjeningen med 35 procent i et årti, hvor branchen ellers har ømmet sig kraftigt over fildeling og piratkopiering på internettet.

De store bliver større
Forskerne konstaterer, at kunstnernes indtægter i 2000 lå på cirka 545 millioner danske kroner, mens indtjeningen ved udgangen af 2008 var steget til godt 750 millioner kroner.

»En stor del af stigningen er med stor sandsynlighed sket for de kunstnere, som i forvejen er store«, siger Daniel Johansson, fildelingsforsker på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm til det svenske nyhedsbureau TT.

LÆS ARTIKEL

Undersøgelsen fortæller ikke noget om, hvilke bands og genrer der har klaret sig bedst.

Omsætning på vejene
Men forskerne er ikke i tvivl om, at de bands, der er flittige til at give koncerter, har klaret sig langt bedre end mere indadvendte bands, der bruger tiden i studiet og sjældent møder publikum.

»Pladeselskaberne har opbygget stærke kunstnerbrands i Sverige, og det nyder koncertarrangørerne, festivalerne, spillestederne og naturligvis kunstnerne selv godt af«, siger fildelingsforsker Johansson.

Undersøgelsen dokumenterer desuden, at den samlede indtjening for den svenske musikindustri har ligget på et stabilt niveau fra 2000 til 2008 med en årsomsætning på omkring 2,5 milliarder danske kroner.

Nedtur for pladeselskaberne
Men mens de svenske koncertarrangørerne og bookere har oplevet en solid stigning i omsætningen, har årtiet været hård kost for pladeselskaberne, konkluderer forskerne.

Forskerne forventer i øvrigt, at musikbranchen vil være meget kritiske overfor en undersøgelse, der afslører, at fildeling og piratkopiering ikke har medført nogen katastrofe for industrien samlet set.

»Men vores undersøgelser er jo ikke gætterier, men bygger på branchens egne tal«, siger Daniel Johansson.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden