Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Utilfredsstillende. Frühbeck de Burgos står for alt det, der var populært i forgårs, skriver Thomas Michelsen.
Foto: Finn Frandsen (arkivfoto)

Utilfredsstillende. Frühbeck de Burgos står for alt det, der var populært i forgårs, skriver Thomas Michelsen.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Musikredaktør: Ny DR chef-dirigent peger i den forkerte retning

Den nyansatte chef-dirigent Rafael de Burgos er ikke vejen frem for DR SymfoniOrkestret.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Med valget af den 77-årige spanske dirigent Rafael Frühbeck de Burgos har DR sikret sig et internationalt profileret, men gammeldags navn som ny chefdirigent for DR SymfoniOrkestret.

Og med valget af ham kommer DR SymfoniOrkestret foreløbig til at stå uden chefdirigent i et år.

LÆS OGSÅ Det er ikke nogen drømmesituation for et moderne symfoniorkester. Frühbeck de Burgos tiltræder først fra efteråret 2012, og orkestrets nuværende chefdirigent, Thomas Dausgaard, siger farvel og tak allerede nu til sommer. En chefdirigent har samme funktion som en fodboldtræner. Han skal holde gejsten oppe og den tekniske grundform i orden hos sit hold. Det gøres ved et vist antal ugers fast træningsarbejde hvert år. Uden chefdirigent risikerer et orkester at tabe spilletempo og skarphed. Men nok så vigtigt er det kunstneriske aspekt, og her peger valget af den aldrende spanske maestro ikke fremad.

'Står for alt det, der var populært i forgårs'
Det peger tværtimod klart bagud.

Chefdirigentens ansvar er at stikke retningen for holdet ud. Han skal præge spillestilen, og Frühbeck de Burgos står for alt det, der var populært i forgårs.

Hans stil og hele det repertoire, han er kendt for, fokuserer på det pompøse og udadvendte. Fra Brahms og Wagner op til Stravinskys ’Sacre du printemps’ samt spansk musik. De gange, han tidligere har dirigeret DR SymfoniOrkestret, har han budt på Brahms med fedladen dobbeltbesætning af blæsere. Noget, som ingen moderne dirigenter i dag ville vælge.

Frühbeck de Burgos’ sans for at male med den brede pensel er sikker. Han er dygtig til at dirigere og respekteret af musikerne. Men senromantik i widescreen og spansk fyrværkeri er alt andet lige ikke det, der i de kommende år vil sparke et orkester frem i front i den europæiske superliga for symfoniorkestre.

Med Rafael Frühbeck de Burgos har DR landet en stor – og dyr – dirigent. En dygtig orkesterdomptør. Men ikke en, der er egnet til at modernisere orkestret.

Frühbeck de Burgos’ kraftfulde rioja-stil er den diametrale modsætning til den slanke, nutidige linje, den nuværende chefdirigent, Thomas Dausgaard, har lagt. Siden han trådte til i 2004, har han stået for en dynamisk tilgang til klassikerne.

Med ansættelsen af Frühbeck de Burgos vender DR orkesterskuden 180 grader. Ikke for ingenting er den tidligere dirigent for Det Spanske Nationalorkester populær som gæst hos de store amerikanske orkestre, hvor han sidste år efter en koncert i The Hollywood Bowl blev rost for sit »farverige og flashy repertoire«.

Signalforvirring
DR har været sent ude med at få ansat en ny chefdirigent.

Gode dirigenter har deres kalendere booket flere år frem, og Politiken erfarer, at DR har misset en stribe dynamiske internationale navne undervejs i processen med at finde den nye chefdirigent.

Et stærkt kort som Fabio Luisi, der næste år tiltræder som dirigent ved operaen i Zürich, har tilsyneladende været forsøgt. Foruden yngre navne som Gianandrea Noseda og den fremadstormende unge Kristian Järvi.

Hvis DR SymfoniOrkestret skal til at være stort og flashy, så er det en ny linje. Men hvis Frühbeck de Burgos skal til at spille bred, gammeldags Beethoven, samtidig med at et andet DR-ensemble som DR UnderholdningsOrkestret står lige på nippet til at profilere sig som moderne, spændstigt Beethovenorkester, bliver der simpelthen signalforvirring.

At Frühbeck de Burgos nu melder ud, at han vil til at interessere sig for dansk musik, er en uomgængelig, men interessant melding fra en kommende chefdirigent for Danmarks største koncertorkester.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Mere Beethoven – mindre Langgaard«

Hvad DR vil med musikken på den lange bane, er uklart.

Koncerter og projekter på stribe er blevet aflyst eller ændret, siden Koncerthuset blev indviet for to år siden. Herunder en komplet serie med Carl Nielsens symfonier, der to gange har været planlagt, og to gange er blevet droppet igen. Problemer med en koncertsal, der ikke levede op til den aftalte efterklang, fik længe lov at sejle, og efter den nuværende orkesterchef er tiltrådt, har sæsoner uden en klar linje i valg af solister, gæstedirigenter og musikalske temaer præget den symfoniske dagsorden. Da DR’s musikchef, Leif Lønsmann, i sidste uge udtalte sig i Børsen om sine visioner for Koncerthuset, var det reelt første gang, DR meldte klart ud angående den fremtid, de ønsker for den klassiske musik. Det skete under overskriften »mere Beethoven – mindre Langgaard«.



LÆS OGSÅ Meldingen var overraskende, når man tænker på, at det blandt andet har været orkesterværker af netop den danske senromantiker Rued Langgaard, der har profileret DR SymfoniOrkestret ude i verden. En komponist, den kommende chefdirigent i interviewet på denne side nævner som interessant. Men musikchefens holdning er åbenbart, at der nu skal satses mere på kendte klassikere, filmmusik og andet populært repertoire. Måske passer DR’s ansættelse af Frühbeck de Burgos med den brede pensel meget godt ind i det koncept. Set fra alle andre synsvinkler ligner den en kortsigtet og gammeldags løsning.






Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden